W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

30 nowych lokomotyw Griffin dla PKP Intercity

16.12.2020

Spółka PKP Intercity odebrała 30 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych przez firmę NEWAG, które rozwijają prędkość do 160 km/h. Wartość zrealizowanego kontraktu to ponad 550 mln zł.

30 nowych lokomotyw Griffin dla PKP Intercity

Podstawowa część podpisanej w maju 2018 roku umowy zakładała dostawę 20 pojazdów przez firmę NEWAG z Nowego Sącza. Została ona rozszerzona we wrześniu 2019 roku o 10 dodatkowych lokomotyw w tzw. prawie opcji. Lokomotywy elektryczne Griffin są wyposażone w system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację. Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 pojazdów wynosi 551,4 mln zł. Umowa obejmuje również przeprowadzenie przez producenta szkoleń dla pracowników wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania.
 

- Konsekwentnie realizowane inwestycje naszego narodowego przewoźnika kolejowego służą rozwojowi całej polskiej kolei, spółkom, ale przede wszystkim pasażerom, którzy oczekują usług na najwyższym poziomie, czyli kolei bezpiecznej, komfortowej i przewidywalnej. Kolejne zakupy nowoczesnego taboru przybliżają nas do tego celu – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 

- Zakup 30 lokomotyw Griffin to z pewnością jedno z najważniejszych wydarzeń na rynku taboru kolejowego w Polsce w ostatnich latach. Na uznanie zasługuje również tempo ich produkcji. Mam nadzieję, że ten projekt taborowy zapoczątkuje trend zakupów długich serii pojazdów kolejowych, co w znaczący sposób ułatwi zarządzanie nimi i ich utrzymaniem. Tego rodzaju zakupy są również ważne w kontekście modernizacji i elektryfikacji polskiej sieci kolejowej – oznajmił Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP SA i Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP Intercity.

PKP Intercity wspiera akcję #KupujŚwiadomie PRODUKTPOLSKI

Na torach wyróżniać się będzie ostatnia z odebranych przez PKP Intercity, trzydziesta lokomotywa. W ramach współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR) pojazd został ozdobiony specjalną grafiką, która promuje akcję #KupujŚwiadomie PRODUKTPOLSKI. Prowadzona przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wspólnie z KOWR akcja zwraca uwagę na patriotyzm konsumencki, ze szczególnym naciskiem na zwiększenie rozpoznawalności znaku PRODUKT POLSKI.

List intencyjny dotyczący współpracy przy promocji PRODUKTU POLSKIEGO został podpisany w lipcu 2020 r. między KOWR a spółkami Skarbu Państwa nadzorowanymi przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, w tym PKP Intercity. Współpraca zakłada wspólne działania mające na celu zwiększanie świadomości konsumentów w zakresie wybierania podczas zakupów produktów spożywczych wytworzonych w Polsce, przez polskich przedsiębiorców z polskich surowców i oznaczonych biało-czerwonym znakiem PRODUKT POLSKI. Oklejoną lokomotywę będzie można zobaczyć na torach do lipca przyszłego roku.

Bezpiecznie po całej Polsce

W nowym rozkładzie jazdy na sezon 2020/2021 lokomotywy EU160 Griffin prowadzą pociągi:

  • TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Lublin – Warszawa;
  • TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
  • IC Brda relacji Warszawa - Bydgoszcz – Warszawa;
  • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa na odcinku Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Mewa relacji Warszawa – Świnoujście – Warszawa;
  • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
  • IC Podlasiak relacji Suwałki - Świnoujście - Suwałki na odcinku Białystok - Świnoujście – Białystok;
  • IC Noteć relacji Warszawa - Piła Gł. – Warszawa;
  • TLK Kochanowski relacji Lublin – Bydgoszcz – Lublin;
  • IC Lubuszanin relacji Chełm - Zielona Góra - Chełm na odcinku Chełm - Zbąszynek – Chełm;
  • TLK Staszic relacji Lublin – Szczecin  – Lublin na odcinku Lublin - Piła Gł. – Lublin;
  • TLK Górski relacji Rzeszów - Szczecin – Rzeszów;
  • IC Zamenhof relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa na odcinku Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
  • IC Warta relacji Warszawa - Poznań – Warszawa;
  • IC Słowiniec relacji Warszawa - Gdynia – Warszawa;
  • IC Śnieżka relacji Warszawa - Szklarska Poręba Górna – Warszawa;
  • IC Ślązak relacji Poznań - Przemyśl – Poznań;
  • TLK Malinowski relacji Warszawa - Przemyśl - Warszawa na odcinku Kraków - Przemyśl – Kraków;
  • EIC Tatry relacji Warszawa - Zakopane – Warszawa;
  • EIC Ślęża relacji Warszawa - Wrocław – Warszawa;
  • EIC Chrobry relacji Warszawa - Poznań/ Szczecin – Warszawa;
  • EIC Morskie Oko kursujący na zarządzenie relacji Warszawa - Zakopane – Warszawa.

Największe inwestycje w historii

Zakup 20 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego jest elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA” i jest współfinansowany ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość przyznanego dofinansowania dla zadania zakupu nowych elektrowozów wyniosła ponad 79 mln zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało około 653,7 mln zł dotacji.

Nabycie 30 nowoczesnych lokomotyw to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 procentach nowy lub zmodernizowany.

{"register":{"columns":[]}}