W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bajpas kartuski, czyli kolejowa oferta dobrych podróży z Kaszub do Gdańska

26.02.2021

26 lutego 2021 r. została podpisana umowa na wykonanie tzw. bajpasu kartuskiego. Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych, dostępnych peronów m. in. w Gdańsku Kokoszkach i Żukowie Zachodnim. Na budowę połączenia PKP PLK SA przeznaczyły ponad 91 mln zł.

Linia kolejowa 201 - bajpas kartuski

Inwestycja umożliwi utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, czyli co 60 minut. Czas przejazdu pociągu będzie zbliżony do obecnego. Bajpas kartuski będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Po zakończeniu modernizacji linii nr 201 bajpas kartuski będzie mógł być wykorzystany jako lokalna, alternatywna linia do podróży z Pojezierza Kaszubskiego do stolicy województwa.

- Polski rząd – prowadząc wielkie, strategiczne inwestycje – nie zapomina też o codziennych lokalnych potrzebach mieszkańców. Modernizacja linii 201, niezbędna dla obsługi zaplecza transportowego trójmiejskich portów, mogłaby wywołać przejściowe trudności w dojazdach do Trójmiasta dla mieszkańców Kaszub. Ten problem zostanie rozwiązany. Tzw. bajpas kartuski zapewni utrzymanie codziennej komunikacji, pozwoli na wygodny dojazd do pracy, do szkoły czy na weekendowy wypoczynek. To już kolejna z serii inwestycji drogowych i kolejowych koordynowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, które składają się na wielki boom inwestycyjny na Pomorzu – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

 

- Zwiększamy dostępność komunikacyjną w całej Polsce i stawiamy na rozwój przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Dla mieszkańców budowa tzw. bajpasu kartuskiego to rozwiązane ułatwiające podróże i poprawiające warunki życia. Takie przedsięwzięcie wpisuję się idee Roku Kolei. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – podkreślił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.   

 

- PKP Polskie Linie Kolejowe SA konsekwentnie zwiększają możliwości połączeń w województwie pomorskim. Podpisanie umowy na bajpas kartuski potwierdza te działania. Chcemy, by podczas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna – Gdynia mieszkańcy mieli utrzymany dotychczasowy standard podróży koleją, która jest najefektywniejszym środkiem transportu – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA. 

Zakres prac

PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz zrewitalizują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim będą przebudowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zostaną zamontowane wiaty, energooszczędne oświetlenie typu LED oraz gabloty informacyjne. Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie 11 wiaduktów, przepustów i mostów, w tym dwie kratownicowe przeprawy nad Radunią. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się na 7 przejazdach kolejowo-drogowych, dzięki nowym sygnalizatorom, oświetleniu, nawierzchni oraz systemowi rejestracji zdarzeń. W Gdańsku Kokoszkach i Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowe tory, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów.

Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 r., Pomorska Kolej Metropolitalna SA przy współpracy z miastem Gdańsk odbuduje 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.

{"register":{"columns":[]}}