Budowa tunelu średnicowego w Łodzi
05.10.2020
PKP Polskie Linie Kolejowe SA realizują inwestycję o wartości 1,7 mld zł w Łodzi, która zwiększy możliwości kolei w relacjach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Projekt jest współfinansowany z unijnych środków POIiŚ.
Budowana jest komora dla małej tarczy TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Montowane są maszyny do drążenia tuneli.
Krajowy Program kolejowy o wartości blisko 76 mld zł obejmuje m.in. projekty zwiększające możliwości podróży koleją w obszarach największych węzłów kolejowych.
Podziemne połączenia kolejowe ze stacji Łódź Fabryczna znacznie zwiększą liczbę pociągów i ofertę podróży.
Wykonawca przygotowuje komory startowe dla dużej i małej maszyny drążącej TBM (ang. Tunel Boring Machine). Inwestycja prowadzona jest równocześnie w kilku miejscach. W rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej okrągła konstrukcja szybu wschodniego sięgnęła maksymalnej głębokości 30 m. Z tej komory duża tarcza (średnica 13 m) rozpocznie drążenie dwutorowego tunelu w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Z szybu wydobyto już ponad 20 000 m3 ziemi. W kolejnym etapie wykonawca przygotuje tzw. płytę denną o grubości ok. 2 m i średnicy 30 m.
W szybie zachodnim dla mniejszego TBM betonowane są ściany szczelinowe. Równocześnie maszyny pracują przy budowie łącznika między szybem wschodnim (dla dużej TBM) i zachodnim (dla małej TBM).
Reaktywacja „mechanicznych kretów”
Po sprawdzeniu i odbiorze maszyn u producenta, TBM rozłożone na części przypłynęły i przyjechały z Niemiec do Łodzi. Składanie „mechanicznych kretów” postępuje wraz z pracami przy komorach. Złożone tarcze zaczną drążyć tunele po przygotowaniu komór startowych. Pierwsze prace zaplanowano w grudniu. Duża maszyna o średnicy ponad 13 m i długości 110 m wykona dwutorowy tunel o długość 3 km i średnicy 12,7 m. Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km i średnicy 8,5 m.
Ruszyła produkcja 30 tys. elementów obudowy tunelu tzw. tubingów. Na specjalnej taśmie codziennie może powstać ponad 100 elementów. Sukcesywnie będą transportowane na plac budowy. Więcej informacji o tubingach: https://www.plk-sa.pl/biuro-prasowe/informacje-prasowe/kolejowe-podroze-w-tubingach-ruszyla-produkcja-elementow-tuneli-w-lodzi-4854/
Równolegle do działań na budowach prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa).
Budowa kolejowych tras metodą TBM
Wykorzystywana w budowie tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza „mechanicznego kreta” obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.
Tunel w Łodzi - dobre kolejowe połączenia w Polsce
Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja zapewni efektywny system kolejowych połączeń międzyregionalnych oraz szybsze połączenie przez centrum miasta. Dworzec Łódź Fabryczna z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W ramach projektu powstaną nowe przystanki m.in. Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, które będą zintegrowane z komunikacją miejską i ułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
Projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Więcej informacji na stronie projektu: www.tunel-laczypolske.pl