Certyfikacja i nadzór rynku
1 lipca 2019 r. weszło w życie rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/945 z 12.03.2019 r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich, które wprowadza zharmonizowane zasadnicze wymogi techniczne mające zastosowanie do bezzałogowych statków powietrznych (BSP) eksploatowanych zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/947 z 24 maja 2019 r. w sprawie przepisów i procedur dotyczących eksploatacji bezzałogowych statków powietrznych. Rozporządzenie delegowane reguluje projektowanie, produkcję oraz wprowadzanie na rynek wewnętrzny Unii Europejskiej BSP wykonujących operacje w tzw. kategorii otwartej. Wraz z wprowadzeniem wymogów technicznych, BSP zostają objęte nadzorem, którego mechanizmy w Polsce reguluje m.in. ustawa z 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2019 r., poz. 544) oraz z 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2018 r., poz. 155).
Ministerstwo Infrastruktury we współpracy z Urzędem Lotnictwa Cywilnego prowadzi prace związane z organizacją systemu oceny zgodności oraz nadzoru rynku w odniesieniu do bezzałogowych statków powietrznych, uwzględniające m.in. powstanie niezbędnych regulacji związanych z funkcjonowanie przyszłego krajowego organu nadzoru rynku w zakresie BSP oraz organu notyfikującego, zgłaszającego do Komisji Europejskiej akredytowane jednostki oceniające zgodność.
Proces akredytacji jednostek oceniających zgodność ubiegających się o notyfikację w obszarze rozporządzenia (UE) nr 2019/945 przeprowadza Polskie Centrum Akredytacji. Zgodnie z komunikatem zamieszczonym na stronie PCA – jednostki mogą już składać odpowiednie wnioski w tej sprawie.