W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dworce Jastrząb i Zajezierze koło Dęblina zostaną zmodernizowane

07.04.2020

Polskie Koleje Państwowe SA rozpoczynają modernizację dworców kolejowych na stacjach Jastrząb i Zajezierze koło Dęblina. Zabytkowym budynkom przywrócony zostanie historyczny wygląd, a pasażerowie zyskają wiele udogodnień. Zakończenie inwestycji planowane jest w I połowie 2021 roku.

Wizualizacja dworca PKP w Zajezierzu
– Realizujemy Program Inwestycji Dworcowych, dzięki któremu swoje oblicze zmieniają dworce w całej Polsce. Zyskuje na tym wiele miejscowości – dużych i małych. Inwestycje w infrastrukturę, inwestycje publiczne są kluczowe dla kondycji polskiej gospodarki w trudnym czasie, którego doświadczamy. Jesteśmy zdeterminowani, aby iść do celu, jakim jest poprawa poziomu komfortu pasażerów korzystających z usług polskich kolei – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Dworzec na stacji Jastrząb znajduje się przy trasie kolejowej Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, dworzec Zajezierze na linii Radom – Dęblin. Dworce będą w pełni dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób starszych, z niepełnosprawnościami oraz podróżujących z małymi dziećmi i dużymi bagażami. W przestrzeni pasażerskiej wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne. Na dworcach znajdą się takie udogodnienia jak tablice z mapami dotykowymi obiektów, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz wyświetlacze z informacjami o godzinach kursowania pociągów. 

Dworzec na stacji Jastrząb

Budynek dworca na stacji Jastrząb pochodzi z 1917 r. i znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. Ze względu na wartości architektoniczno-historyczne kształt bryły budynku nie ulegnie zmianie, a renowacja będzie polegała na odtworzeniu pierwotnego wyglądu dworca, wymianie wszystkich instalacji i wyposażeniu obiektu w nowoczesne systemy zarządzania budynkiem i obsługi podróżnych. Przebudowane będzie wnętrze budynku. Po modernizacji na parterze znajdą się hol dworca z ogrzewaną poczekalnią, ogólnodostępne toalety i pomieszczenia porządkowe oraz lokale przeznaczone na działalność handlowo-usługową wraz z zapleczem. Na pierwszym piętrze znajdą się pomieszczenia techniczne. W ramach inwestycji zagospodarowane zostaną także tereny przy dworcu. Powstanie parking dla samochodów, na którym wydzielone zostaną także miejsca w strefach krótkiego postoju (Kiss & Ride) oraz dla samochodów osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu znajdą się także elementy małej infrastruktury jak ławki, kosze na śmieci i wiata rowerowa. Wyburzone zostaną dwa budynki gospodarcze, a w ich miejscach stworzone zostaną tereny zielone. W czasie trwania prac budowlanych podróżni będą mogli korzystać z dworca tymczasowego.

– Nasz program inwestycyjny umożliwia poprawę jakości obsługi na dworcach przede wszystkim w mniejszych miejscowościach. W samym rejonie Radomia prowadzimy także inne inwestycje. Aktualnie przygotowujemy projekt budowlany przebudowy dworca w Rudzie Wielkiej, jesteśmy także w trakcie odbiorów projektów wykonawczych modernizacji dworców Żytkowice i Pionki Zachodnie. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę ogłosimy przetarg na modernizację zabytkowego dworca Pionki – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP SA.

Dworzec w Zajezierzu koło Dęblina

Stanowiący ciekawą formę architektoniczną budynek dworca w Zajezierzu koło Dęblina powstał w 1921 r. i jest obiektem zabytkowym, wpisanym do gminnej ewidencji zabytków. Parter dworca jest murowany, natomiast konstrukcja pozostałych kondygnacji wykonana została z drewna. Po modernizacji na pierwszym piętrze dworca znajdą się ogrzewana poczekalnia, ogólnodostępne toalety i kasy biletowe. Budynek dworca zostanie poddany gruntownej modernizacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i z użyciem najnowszych materiałów stosowanych w budownictwie, pozwalających na minimalizowanie kosztów eksploatacji i maksymalizację efektywności wykorzystania obiektu. Wnętrze zostanie częściowo przebudowane; zmienią się układ oraz funkcje pomieszczeń. Ze względu na wartości architektoniczno-historyczne budynku przewidywana jest ograniczona ingerencja w strukturę zewnętrzną obiektu. Polegać ona będzie na renowacji oraz odtworzeniu pierwotnego wyglądu dworca, zwłaszcza dachu i detali architektonicznych. W czasie prac budowlanych wykonana zostanie rozbiórka wtórnego wiatrołapu, zlikwidowane zostaną lukarny, odtworzone zostaną zwieńczenia środkowego ryzalitu wraz z pokryciem. Na pozostałej połaci dachu planowane jest odtworzenie lukarn z półokrągłymi oknami oraz odtworzenie wszystkich iglic, łącznie z kominowymi. W ramach inwestycji uporządkowany i zagospodarowany na nowo zostanie także teren wokół budynku dworca.

Koszt modernizacji dworców

Wartość całej inwestycji dworcowej w Jastrzębiu wyniesie ponad 8,2 mln zł. Koszt przebudowy dworca w Zajezierzu koło Dęblina to prawie 8,5 mln zł. Modernizacja dworców Jastrząb i Zajezierze zostanie przeprowadzona z wykorzystaniem funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łącznie, w latach 2016-2023, PKP planują zmodernizować i wybudować od podstaw prawie 200 dworców kolejowych.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}