Dworzec we Władysławowie odzyskuje dawny blask
17.01.2022
Kontynuowane są prace mające na celu przebudowę dworca kolejowego we Władysławowie. Do tej pory zrealizowano niezbędne rozbiórki obiektów na terenie placu budowy, a obecnie wykonawca przygotowuje się do uruchomienia dworca tymczasowego oraz prowadzi prace rozbiórkowe w pomieszczeniach wewnątrz budynku. Wartość inwestycji wynosi 14,32 mln zł, a planowany termin jej zakończenia to pierwsza połowa 2023 roku.
Przebudowa sprawi, że wybudowany w latach 1928-29 dworzec odzyska swoje historyczne piękno. Elewacja po renowacji zostanie pomalowana na jasnoszary kolor, poza gzymsami i obramowaniami okien i drzwi, które będą białe. Z utrzymaną w jasnych barwach kolorystyką elewacji kontrastować będzie czerwony dach wykonany z dachówki karpiówki. Na fasadach budynku od strony miasta i peronów, tuż nad wejściem do przestrzeni obsługi podróżnych, zaprojektowano zegary dworcowe i nowe przestrzenne oraz podświetlane napisy „Dworzec Kolejowy” (od strony miasta) i „Władysławowo” (od strony peronów). Całość uzyskanego w ten sposób efektu estetycznego podkreśli nowa iluminacja nocna budynku.
Metamorfozę, z poszanowaniem historycznego charakteru dworca, przejdzie jego wnętrze. Przestrzeń obsługi podróżnych, znajdująca się w centralnej części budynku, połączy w sobie klasycystyczne elementy wystroju z nowoczesnością. Hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni będzie utrzymany w jasnej kolorystyce. Szara posadzka i ściany będą współgrać z bielą drewnianych boazerii i kolumn oraz sufitu, w który wkomponowano liniowe oświetlenie. W holu podróżni znajdą również ergonomiczne ławki, gabloty z rozkładem jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Przestrzeń obsługi podróżnych będzie klimatyzowana. W jej sąsiedztwie zlokalizowano pomieszczenia kas biletowych oraz toalety. Południowa część dworca będzie przeznaczona na sezonowe kasy biletowe, natomiast w północnej i na piętrze, w centralnej części budynku, zaplanowano lokale na wynajem.
Dzięki inwestycji dworzec stanie się miejscem przyjaznym dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wyeliminowane zostaną bariery architektoniczne związane z dostępnością budynku. Dla osób poruszających się na wózkach, a także dla rodzin z małymi dziećmi zaprojektowano specjalne pochylnie od strony miasta i peronów umożliwiające swobodny dostęp do przestrzeni obsługi podróżnych. Na dworcu znajdziemy również przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami toalety, a także szereg innych usprawnień, w tym m.in. tablice w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidzących i niedowidzących.
Dworzec po przebudowie będzie również bardziej ekologiczny i bezpieczny. Budynek zostanie ocieplony, a nowa stolarka o wysokich współczynnikach termoizolacyjności przyczyni się do ograniczenia strat energii cieplnej. Ponadto w obiekcie zaprojektowano nowoczesne, energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą oraz pompy ciepła. Dworzec wyposażony będzie także w system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami, dzięki czemu możliwe będzie ograniczenie zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Dzięki montażowi nowoczesnych systemów: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych poprawi się bezpieczeństwo podróżnych i mienia.
Sporo zmian zajdzie w otoczeniu dworca we Władysławowie. W sąsiedztwie budynku zaprojektowano dwa parkingi oraz wiatę rowerową. W ramach inwestycji zostaną również zasadzone nowe drzewa i krzewy oraz uporządkowane tereny zielone. Pod częścią z nich zostanie wybudowany znacznych rozmiarów zbiornik retencyjny gromadzący deszczówkę.
Inwestycja jest realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe SA, dokumentację projektową wykonała firma TPF Sp. z o.o. oraz TBiARCHITEKCI Sp. z o.o., a wykonawcą robót jest KAMARO Sp. z o.o. Sp. K. z siedzibą w Gdańsku.