Kalisz zyska obwodnicę
23.09.2020
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber zatwierdził Program inwestycji dla obwodnicy Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Celem budowy obwodnicy Kalisza jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza granice miasta, które znajduje się na przecięciu dróg krajowych nr 12 i 25, a także trzech dróg wojewódzkich. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciążenie układu komunikacyjnego w osi północ-południe. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, przede wszystkim pomiędzy Koninem a Ostrowem Wielkopolskim.
Dobiegają końca prace analityczne dotyczące możliwych przebiegów drogi krajowej nr 25, który zostanie ostatecznie określony w decyzji środowiskowej. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy obwodnicy Kalisza jest planowane w II kw. 2022 r. Rozpoczęcie budowy obwodnicy w systemie Projektuj i buduj przewidziano na 2024 r.
Szacowana długość obwodnicy to ok. 19 km. Obwodnica powstanie jako droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym) o przekroju 2x2 pasy ruchu, z rezerwą pod trzeci pas.
Program budowy 100 obwodnic w województwie wielkopolskim
W ramach programu obwodnicowego w województwie wielkopolskim powstanie łącznie 8 obwodnic:
- Obwodnica Gostynia w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Obwodnica Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72,
- Obwodnica Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25,
- Obwodnica Kamionnej w ciągu drogi krajowej nr 24,
- Obwodnica Koźmina Wielkopolskiego w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Obwodnica Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Obwodnica Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32,
- Obwodnica Żodynia w ciągu drogi krajowej nr 32,
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.