Kolej bliżej Polaków – lepsze możliwości komunikacyjne i większe bezpieczeństwo
16.03.2023
Pasażerowie wracają na kolej dzięki prowadzonym licznym inwestycjom. W Mielcu (województwo podkarpackie) ruszyły prace przy budowie nowego przystanku Mielec Południowy na trasie Padew – Dębica. W Nakle nad Notecią (województwo kujawsko-pomorskie) PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały z tamtejszym Urzędem Miasta i Gminy list intencyjny dotyczący współpracy przy budowie bezkolizyjnego skrzyżowania i przejścia podziemnego.
Nowy przystanek kolejowy w Mielcu
W Mielcu nowy przystanek powstaje w rejonie strefy ekonomicznej, zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców. Jeszcze w tym roku mielczanie zyskają dodatkowy punkt dostępu do kolei i większe możliwości komunikacji. Łatwiejsze będą codzienne dojazdy pociągiem np. do pracy czy szkoły. Dogodniejsza komunikacja sprzyja poprawie warunków życia mieszkańców. Budowa nowych obiektów dla podróżnych to istotny element rozwoju kolei i korzyść dla środowiska.
Na nowym przystanku Mielec Południowy przygotowany będzie wysoki peron, ułatwiający podróżnym wsiadanie do pociągów. Powstaną wiaty, ławki i tablice informacyjne. Lepszy dostęp osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewnią pochylnie. Wyposażenie peronu w ścieżki dotykowe i pasy ostrzegawcze oraz oznakowanie w alfabecie Braille’a zwiększy komfort podróżnym niewidomym i niedowidzącym.
Budowę nowego przystanku Mielec Południowy zaplanowano w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021–2025. Zakończenie prac przewidziane jest w trzecim kwartale 2023 r.
W województwie podkarpackim Rządowy program przystankowy obejmuje 9 inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec, Chorzelów Południowy, Zaklików. Realizowane są już umowy na zaprojektowanie i wykonanie prac dla 8 zadań. Kolejne prace budowlane, obejmujące m.in. budowę nowego przystanku Chorzelów Południowy (lk nr 25) oraz modernizację peronów na stacjach Ropczyce i Hurko (lk nr 91) zaplanowano w drugim kwartale 2023 r.
Celem Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025 jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu, promowanie ekologicznych środków transportu oraz wspieranie polskiej gospodarki. Zaplanowane zadania inwestycyjne umożliwią podróżnym dostęp do kolejowej komunikacji wojewódzkiej i międzywojewódzkiej. Na ten cel przeznaczono 1 mld zł w całej Polsce. Środki zostaną wykorzystane m.in. na wybudowanie lub zmodernizowanie przystanków kolejowych, a także sfinansowanie prac, związanych z dostępnością miejsc parkingowych dla pasażerów. W programie uwzględniono 185 lokalizacji na liście podstawowej.
Większe bezpieczeństwo i sprawniejsza komunikacja w Nakle nad Notecią
Planowana budowa bezkolizyjnego skrzyżowania i przejścia podziemnego zwiększy bezpieczeństwo na styku dróg z torami linii kolejowej nr 18 Kutno – Piła Główna oraz usprawni komunikację w tej części miasta. Dzięki inwestycji samochody przejadą na drugą stronę torów bez konieczności oczekiwania na otwarte rogatki.
Inwestycja planowana jest do realizacji w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” (perspektywa finansowa 2021-2027), pod warunkiem zgłoszenia inicjatywny przez samorząd i zakwalifikowania zadania do projektu. Szczegółowe warunki realizacji inwestycji oraz prawa i obowiązki stron określi odrębne porozumienie, które zostanie zawarte między PLK SA a samorządem w przypadku zakwalifikowania inwestycji do realizacji.
Zgodnie z zapisami listu, inwestycja byłaby finansowana przez obie strony: w części kolejowej przez PLK SA, a w części drogowej przez Urząd Miasta i Gminy Nakło nad Notecią. Samorząd przygotuje uzgodnioną z PLK SA koncepcję programowo-przestrzenną, która m.in. określi optymalny wariant planowanych prac oraz szacowane koszty i rozwiązania techniczne.