Kolejne nowoczesne wagony w PKP Intercity
13.11.2018
PKP Intercity rozszerza trzy umowy na modernizację 163 wagonów podpisane 2018 r. z PESA Bydgoszcz. Przewoźnik zamawia dodatkowo modernizację kolejnych 82 pojazdów. Do PKP Intercity trafi więc łącznie aż 245 komfortowych wagonów. Wartość całego zamówienia to ponad miliard złotych. Umowa jest elementem największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego wartego 7 miliardów złotych.
Pierwsza z podpisanych umów zawartych między PKP Intercity i PESA Bydgoszcz obejmuje modernizację 83 wagonów osobowych, z opcją na dodatkowe 42 wagony, które będą kursować jako bezprzedziałowe 2 klasy. Po skorzystaniu z prawa opcji wartość tego zamówienia wzrasta z 312 mln zł do 470 mln zł. Przedmiotem drugiej umowy jest modernizacja 40 wagonów, z opcją na dodatkowych 20 pojazdów, które będą kursować jako wagony 1 i 2 klasy. Dotychczasowa wartość zamówienia to 166 mln zł, po jego zwiększeniu będzie to 248 mln zł. Trzecia umowa dotyczy modernizacji 40 wagonów COMBI, z opcją na dodatkowe 20. Po zwiększeniu zamówienia przez PKP Intercity jego wartość wzrosła z 208 mln zł do 311 mln zł. Po skorzystaniu z prawa opcji łączna wartość planowanych inwestycji wynosi prawie 1,03 mld zł i obejmie 245 wagonów.
PKP Intercity inwestuje w komfort pasażerów
Zmodernizowane wagony będą wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja wagonów obejmie również monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE oraz toalety z zamkniętym układem. Z myślą o komforcie podróży pojazdy zostaną wyciszone. Numery foteli zostaną oznaczone alfabetem Braille`a, a wagony COMBI będą dodatkowo posiadać miejsca dla osób niepełnosprawnych. Będą one dopasowane także do przewozu rowerów oraz wyposażone w przedziały rodzinne i maszyny vendingowe.
Zgodnie z zawartymi umowami, producent zobowiązany jest do realizacji zamówienia w okresie 30 miesięcy od podpisania umów. Natomiast kolejne 18 miesięcy obejmuje przeglądy wagonów na trzecim poziomie utrzymania.
Odnowione składy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:
- Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – (Białystok),
- Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – (Białystok),
- Kraków/Lublin – Katowice – Wrocław – Zielona Góra – Szczecin – (Świnoujście),
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/ (Gorzów Wlkp.),
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wlkp./Zielona Góra.
Więcej informacji na stronie PKP IC.