Kolejny krok do rozbudowy S19 na odcinku Sokołów Małopolski – Jasionka
29.12.2021
Jest już decyzja środowiskowa dla rozbudowy o dodatkową jezdnię drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Sokołów Małopolski Północ do węzła Jasionka na długości ok. 15 km. Zatwierdzony został także Program inwestycji dla tego zadania. W I kwartale 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.
Decyzja środowiskowa, wydana przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, obejmująca rozbudowę S19 o drugą jezdnię, posiada rygor natychmiastowej wykonalności. Obecnie na tym odcinku S19 kierowcy korzystają z trzypasmowej jezdni bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie będą dostępne dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Docelowa nośność drogi to 115 kN/oś. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej jezdni drogi ekspresowej.
Zakres prac
Zakres prac w ramach rozbudowy S19 obejmie m.in.: dobudowę drugiej jezdni, dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska, a także przebudowę dróg poprzecznych, cieków oraz przebudowę i budowę infrastruktury technicznej. Węzły zlokalizowane na S19 posiadają pełny, docelowy przekrój dwujezdniowy, dlatego nie będą wymagały rozbudowy.
W ramach inwestycji powstaną także nowe obiekty inżynierskie w tym: estakada o dł. 157,5 m w miejscowości Nienadówka, dwa wiadukty (w tym 1 z funkcją przejścia dla zwierząt średnich), trzynaście przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty. W ramach ochrony środowiska zostaną wykonane: cztery przejścia dla zwierząt średnich (jedno zespolone z wiaduktem), cztery przejścia dla zwierząt małych, osiem przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych, zbiorniki retencyjne (13 otwartych i 4 zamknięte). Posadzona zostanie zieleń dogęszczająca, izolacyjna, krajobrazowa i naprowadzająca. Powstaną też urządzenia oczyszczające ścieki opadowe z jezdni i osłony przeciwolśnieniowe.
Ponadto w ramach inwestycji istniejący MOP Stobierna (strona wschodnia) zostanie rozbudowany do kat. II. Oznacza to, że w przyszłości będzie mogła powstać tu stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.
Cel inwestycji
Podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia na terenie Polski (włączonej do sieci TEN-T) przekroju o minimalnych parametrach 2x2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu), a także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym na międzynarodowym szlaku komunikacyjnym oraz na dojeździe do Specjalnej Strefy Ekonomicznej i Portu Lotniczego w Jasionce. Dzięki rozbudowie będzie możliwość zwiększenia prędkości i komfortu jazdy oraz zwiększenie bezpieczeństwa ruchu, co przełoży się na mniejszą ilość wypadków.
Via Carpatia na Podkarpaciu
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego północną i południową Europę. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
W województwie podkarpackim kierowcy mają do dyspozycji prawie 76 kilometrów szlaku Via Carpatia, z których ponad 45 zostało oddanych w tym roku. Pomiędzy Rzeszowem a granicą województw podkarpackiego i lubelskiego w budowie pozostał tylko jeden odcinek Zdziary - Rudnik nad Sanem. W realizacji są odcinki o długości 39 km, a w przygotowaniu o długości 54 km.