Kraków Grzegórzki: nowa jakość kolei aglomeracyjnej w stolicy Małopolski
03.09.2023
Od 3 września 2023 r. podróżni mogą korzystać z nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększyły się możliwości w komunikacji regionalnej i aglomeracyjnej. Z tego obiektu łatwo dotrzeć na Stare Miasto i Kazimierz, a bliskość przystanków tramwajowych umożliwia sprawne łączenie podróży. Przystanek powstał w ramach przebudowy linii kolejowej E30 w Krakowie, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Przystanek Kraków Grzegórzki powstał na nowej estakadzie kolejowej nad ul. Grzegórzecką. Wraz z wprowadzeniem korekty rozkładu jazdy zaczęły się na nim zatrzymywać pociągi aglomeracyjne i regionalne. Podróżni z nowego przystanku mogą dojechać do wielu miejsc na terenie stolicy Małopolski oraz m.in. na lotnisko, do Wieliczki, Skawiny, Bielska-Białej i Suchej Beskidzkiej. W niedalekiej przyszłości możliwe będą również podróże w kierunku Oświęcimia, Zakopanego i Tarnowa. Pasażerom spacer z peronu na Rynek Główny w Krakowie zajmie ok. 10 minut, a na Kazimierz nieco ponad 5. W sąsiedztwie znajdują się również przystanki tramwajowe i autobusowe, które pozwolą na sprawne przesiadki.
Na dwa 200-metrowe perony dostać się można przez klatki schodowe i windy. Wyjścia z przystanku zlokalizowano zarówno po stronie ul. Grzegórzeckiej, jak i Berka Joselewicza. Na peronach zainstalowano pełne zadaszenie, oświetlenie w technologii LED oraz tablice informacyjne. Oczekiwanie na pociąg ułatwią ławki, a dzięki nawierzchni o zróżnicowanej strukturze i ścieżkom naprowadzającym z przystanku będą mogli korzystać również podróżni o ograniczonej możliwości poruszania się.
Budowa przystanku na nowych estakadach kolejowych w centrum Krakowa to jeden z najważniejszych efektów największej unijnej inwestycji transportowej w stolicy Małopolski. Na estakadach spółka PKP PLK przygotowała dodatkowe tory dla pociągów aglomeracyjnych. Na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów pociągi dalekobieżne i przyspieszone będą się poruszać oddzielnymi torami. Zwiększy się szybkość przejazdu przez stolicę Małopolski, a sieć przewozowa zyska dodatkowe możliwości rozwoju.
Więcej o inwestycji: http://www.krakow-rudzice.pl/