W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kraków Grzegórzki: nowa jakość kolei aglomeracyjnej w stolicy Małopolski

03.09.2023

Od 3 września 2023 r. podróżni mogą korzystać z nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA zwiększyły się możliwości w komunikacji regionalnej i aglomeracyjnej. Z tego obiektu łatwo dotrzeć na Stare Miasto i Kazimierz, a bliskość przystanków tramwajowych umożliwia sprawne łączenie podróży. Przystanek powstał w ramach przebudowy linii kolejowej E30 w Krakowie, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w trakcie konferencji prasowej na peronie przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki
— Kończy się jedna z najważniejszych inwestycji w Krakowie ostatnich lat. Budowa nowej kolei umożliwi rozwój stolicy Małopolski i pozwoli na sprawniejszą komunikację w całym regionie, a przede wszystkim w obrębie aglomeracji krakowskiej. Dotrzymujemy słowa i wzmacniamy kolej jako najbardziej ekologiczny, a przy tym wygodny środek transportu — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Przystanek Kraków Grzegórzki powstał na nowej estakadzie kolejowej nad ul. Grzegórzecką. Wraz z wprowadzeniem korekty rozkładu jazdy zaczęły się na nim zatrzymywać pociągi aglomeracyjne i regionalne. Podróżni z nowego przystanku mogą dojechać do wielu miejsc na terenie stolicy Małopolski oraz m.in. na lotnisko, do Wieliczki, Skawiny, Bielska-Białej i Suchej Beskidzkiej. W niedalekiej przyszłości możliwe będą również podróże w kierunku Oświęcimia, Zakopanego i Tarnowa. Pasażerom spacer z peronu na Rynek Główny w Krakowie zajmie ok. 10 minut, a na Kazimierz nieco ponad 5. W sąsiedztwie znajdują się również przystanki tramwajowe i autobusowe, które pozwolą na sprawne przesiadki.

Na dwa 200-metrowe perony dostać się można przez klatki schodowe i windy. Wyjścia z przystanku zlokalizowano zarówno po stronie ul. Grzegórzeckiej, jak i Berka Joselewicza. Na peronach zainstalowano pełne zadaszenie, oświetlenie w technologii LED oraz tablice informacyjne. Oczekiwanie na pociąg ułatwią ławki, a dzięki nawierzchni o zróżnicowanej strukturze i ścieżkom naprowadzającym z przystanku będą mogli korzystać również podróżni o ograniczonej możliwości poruszania się.

— Przystanek Kraków Grzegórzki będzie pełnił bardzo ważną rolę w codziennych podróżach Małopolan, turystów i mieszkańców Krakowa. W ostatnich latach zmieniliśmy oblicze kolei pod Wawelem. Teraz pozytywne efekty naszych wysiłków będą widoczne dla podróżnych  — stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.


Budowa przystanku na nowych estakadach kolejowych w centrum Krakowa to jeden z najważniejszych efektów największej unijnej inwestycji transportowej w stolicy Małopolski. Na estakadach spółka PKP PLK przygotowała dodatkowe tory dla pociągów aglomeracyjnych. Na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów pociągi dalekobieżne i przyspieszone będą się poruszać oddzielnymi torami.  Zwiększy się szybkość przejazdu przez stolicę Małopolski, a sieć przewozowa zyska dodatkowe możliwości rozwoju.

Więcej o inwestycji: http://www.krakow-rudzice.pl/

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}