W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe możliwości rozwoju transportu kolejowego we Wrocławiu

28.06.2019

28 czerwca 2019 r. w obecności premiera Mateusza Morawieckiego i ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych SA, PKP SA, samorządu Województwa Dolnośląskiego i prezydent Wrocławia podpisali list intencyjny w sprawie rozwoju Wrocławskiego Węzła Kolejowego. Opracowane studium wykonalności określi nowe możliwości rozwoju transportu kolejowego we Wrocławiu i aglomeracji wrocławskiej.

Premier M. Morawiecki i minister A. Adamczyk wzięli udział w konferencji prasowej na dworcu Wrocław Świebodzki
- Chcemy, żeby Dworzec Świebodzki miał przywróconą swoją funkcję kolejową. Stąd mogą odjeżdżać pociągi w kierunku Kątów Wrocławskich, Środy Śląskiej i w bardzo ważne obszary Dolnego Śląska – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

 

- Realizujemy program inwestycyjny na kolei na niespotykaną dotąd skalę - Krajowy Program Kolejowy to ponad 70 mld zł, w tym 2 mld zł na przebudowę i rozbudowę szlaków kolejowych na Dolnym Śląsku – stwierdził minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

 

Wstępne studium wykonalności pozwoli na określenie potrzeb inwestycyjnych w oparciu o informacje od podmiotów korzystających i planujących korzystać z linii kolejowych na terenie węzła wrocławskiego. Przewidziano konsultacje z samorządami, organizatorami publicznego transportu zbiorowego i przewoźnikami w celu ustalenia wstępnych wariantów i scenariuszy do dalszych analiz. Ideą studium jest wypracowanie rozwiązań infrastrukturalnych dopasowanych do zakładanego rozkładu jazdy pociągów, który będzie wynikał z prognoz ruchu. Zaproponowane wstępne rozwiązania techniczne mają zagwarantować uzyskanie odpowiedniej przepustowości linii kolejowych. Analizowane będą także rozwiązania w zakresie lokalizacji stacji i przystanków osobowych w celu zintegrowania kolei z pozostałymi segmentami transportu zbiorowego w mieście. Szczególnie istotne będzie zapewnienie możliwości sprawnego prowadzenia ruchu towarowego w węźle, w tym na liniach należących do korytarzy sieci TEN-T. Opracowanie ma być podstawą do szczegółowego planowania projektów inwestycyjnych w najbliższej perspektywie UE.

 

W ramach studium będzie rozważana m.in.: odbudowa stacji Wrocław Świebodzki, budowa przelotowego połączenia do lotniska we Wrocławiu, przejście linii kolei dużych prędkości przez Wrocławski Węzeł Kolejowy, przebudowa wrocławskiej linii średnicowej z opcją dobudowy czwartego toru, budowa bezkolizyjnych układów na wlotach linii średnicowej celem oddzielenia ruchu regionalnego, dalekobieżnego i towarowego oraz wykorzystanie obwodnicy towarowej do ruchu pasażerskiego. Analizowana będzie także zasadność wykorzystania północno-wschodniego wylotu linii kolei dużych prędkości do ruchu aglomeracyjnego i towarowego w celu odciążenia odcinka Wrocław Popowice (Mikołajów) – Oleśnica.

Przywrócenie ruchu pociągów na stacji Wrocław Świebodzki to inwestycja, która jest planowana do realizacji ze środków unijnych w latach 2021-2027. 

{"register":{"columns":[]}}