O strategicznych inwestycjach na Kongresie 590
23.06.2022
23 czerwca 2022 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wziął udział w Kongresie 590. Zabierał głos w panelach dyskusyjnych pn. „Jak nowoczesne technologie zmieniają transport” oraz „Implikacje wojny na Ukrainie dla systemu transportowego Trójmorza”. Wygłosił także przemówienie.
Ekologia i strategia – w panelach dyskusyjnych o znaczeniu transportu dla rozwoju
Przypomniał, że przy okazji modernizacji autostrady A2 między Łodzią a Warszawą i planowanego poszerzenia tej trasy o jeden pas ruchu, zostaną zainstalowane urządzenia do pozyskiwania czystej energii.
Szef resortu infrastruktury podkreślił także, że wyrazem dążenia rządu do wspierania ekologicznego transportu, jest stawianie na kolej.
Andrzej Adamczyk przyznał, że gdyby nie zaniedbania w obszarze polityki transportowej z lat 2007-2015, dzisiaj Polska byłaby w zupełnie innym miejscu.
Przypomniał, że jeszcze 7-8 lat temu idea budowy międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia nie była rozpoznawalna wśród liderów Unii Europejskiej. Dzisiaj jest inaczej, a ma to wpływ na możliwości wpisania tego szlaku do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.
Strategiczne znaczenie szlaku Via Carpatia i kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
W swoim wystąpieniu na Scenie Liderów minister Adamczyk skupił się na strategicznych inwestycjach realizowanych przez resort. To budowa drogowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia oraz kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Szef resortu infrastruktury stwierdził, że czas przyznał rację tym, którzy dążyli do budowy tej trasy.
Przypomniał, że cały szlak Via Carpatia na terenie naszego kraju powinien zostać otwarty do 2026 r.
Przypomniał, że we wrześniu tego roku pierwsze jednostki wpłyną na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę Federacji Rosyjskiej, a docelowe parametry kanału żeglugowego zostaną osiągnięte w przyszłym roku. Minister infrastruktury wspomniał także, że rząd walczy z wykluczeniem komunikacyjnym nie tylko prowadząc wielkie strategiczne inwestycje, ale też dbając o transport na poziomie lokalnym.
Andrzej Adamczyk zakończył swoje wystąpienie stwierdzając, że obecnie Polska jest uważana za wzór w rozwoju spójnej sieci komunikacyjnej.