W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

O strategicznych inwestycjach na Kongresie 590

23.06.2022

23 czerwca 2022 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wziął udział w Kongresie 590. Zabierał głos w panelach dyskusyjnych pn. „Jak nowoczesne technologie zmieniają transport” oraz „Implikacje wojny na Ukrainie dla systemu transportowego Trójmorza”. Wygłosił także przemówienie.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zabiera głos w trakcie debaty na Kongresie 590

Ekologia i strategia – w panelach dyskusyjnych o znaczeniu transportu dla rozwoju

– Polski transport staje się przyjazny środowisku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.


Przypomniał, że przy okazji modernizacji autostrady A2 między Łodzią a Warszawą i planowanego poszerzenia tej trasy o jeden pas ruchu, zostaną zainstalowane urządzenia do pozyskiwania czystej energii.

– Chcemy, aby w ten sposób generowano energię do obsługi tego odcinka autostrady – dodał.


Szef resortu infrastruktury podkreślił także, że wyrazem dążenia rządu do wspierania ekologicznego transportu, jest stawianie na kolej.

– W 2015 r. skończył się czas zwijania polskiej kolei. Zdajemy sobie sprawę, że kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu – powiedział minister Adamczyk.


Andrzej Adamczyk przyznał, że gdyby nie zaniedbania w obszarze polityki transportowej z lat 2007-2015, dzisiaj Polska byłaby w zupełnie innym miejscu.

– Nie chcemy się jednak oglądać za siebie. Patrzymy w przyszłość – podkreślił. – Osiągnięcia ostatnich lat są efektem ciężkiej pracy wielu ludzi: zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej – podkreślił minister infrastruktury.


Przypomniał, że jeszcze 7-8 lat temu idea budowy międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia nie była rozpoznawalna wśród liderów Unii Europejskiej. Dzisiaj jest inaczej, a ma to wpływ na możliwości wpisania tego szlaku do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Strategiczne znaczenie szlaku Via Carpatia i kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

W swoim wystąpieniu na Scenie Liderów minister Adamczyk skupił się na strategicznych inwestycjach realizowanych przez resort. To budowa drogowego szlaku komunikacyjnego Via Carpatia oraz kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

– Inicjatorem budowy międzynarodowego szlaku drogowego, który biegłby wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej, był w 2006 r. Prezydent RP Lech Kaczyński" – przypomniał A. Adamczyk. Zwrócił również uwagę, że wówczas pojawiło się wiele głosów krytycznych wobec tego projektu. – Były to głosy ludzi tchórzliwych, nie mających wizji rozwoju Polski – ocenił.


Szef resortu infrastruktury stwierdził, że czas przyznał rację tym, którzy dążyli do budowy tej trasy.

– Dzisiaj kierowcy korzystają z drogi ekspresowej między Lublinem a Rzeszowem, zaś proces inwestycyjny dla odcinków między Rzeszowem a granicą polsko-słowacką oraz między Lublinem a Białymstokiem jest zaawansowany – dodał.


Przypomniał, że cały szlak Via Carpatia na terenie naszego kraju powinien zostać otwarty do 2026 r.

– Innym strategicznym projektem jest budowa Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną – powiedział minister Adamczyk.


Przypomniał, że we wrześniu tego roku pierwsze jednostki wpłyną na Zalew Wiślany bez konieczności pytania o zgodę Federacji Rosyjskiej, a docelowe parametry kanału żeglugowego zostaną osiągnięte w przyszłym roku. Minister infrastruktury wspomniał także, że rząd walczy z wykluczeniem komunikacyjnym nie tylko prowadząc wielkie strategiczne inwestycje, ale też dbając o transport na poziomie lokalnym.

– W ciągu ostatnich trzech lat dzięki rządowemu wsparciu zmodernizowano i wybudowano 14 tys. km dróg lokalnych. Rząd dofinansowuje niemal 5 tys. lokalnych połączeń autobusowych. Dzisiaj pociągi zatrzymują się na większej liczbie stacji niż 5-6 lat temu, dzięki czemu dostęp do tego ekologicznego środka transportu jest łatwiejszy – wyliczył.


Andrzej Adamczyk zakończył swoje wystąpienie stwierdzając, że obecnie Polska jest uważana za wzór w rozwoju spójnej sieci komunikacyjnej.

– Nie oglądamy się jednak za siebie. Idziemy do przodu i takie musi być przesłanie naszych starań w trzeciej dekadzie XXI w. Łączymy Polskę, przybliżamy Polaków do siebie i budujemy lepszą, stabilną przyszłość polskich rodzin i polskich przedsiębiorców w dynamicznie rozwijającym się kraju w sercu Europy – zakończył.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}