Obwodnica Złotego Stoku skierowana do realizacji
20.11.2020
Minister Infrastruktury zatwierdził Program inwestycji dla obwodnicy Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46. Inwestycja w województwie dolnośląskim została ujęta w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
W ramach zadania powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości ok. 14 km.
Głównym celem budowy obwodnicy Złotego Stoku jest wyprowadzenie z tej miejscowości ruchu tranzytowego, prowadzącego od Opola i autostrady A4 w kierunku Kotliny Kłodzkiej i do przejścia w Kudowie Zdroju. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększy się dostępność do bazy turystycznej w regionie.
Inwestycja poprawi przepustowość układu komunikacyjnego województwa dolnośląskiego oraz stanowić będzie fragment połączenia obecnie projektowanej drogi ekspresowej S8 Wrocław - Kłodzko z województwem opolskim i przejściami granicznymi z Republiką Czeską.
Obwodnica Złotego Stoku to nowe zadanie, dla którego nie były wcześniej prowadzone prace przygotowawcze. Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji technicznej obwodnicy przewidziano na I kw. 2021 r., a roboty budowalne są planowane w latach 2027-2030.
Program budowy 100 obwodnic w województwie dolnośląskim
W ramach programu obwodnicowego w województwie dolnośląskim powstanie łącznie 7 zadań:
- Obwodnica Głogowa w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Obwodnica Kaczorowa w ciągu drogi krajowej nr 3,
- Obwodnica Legnicy w ciągu drogi krajowej nr 94,
- Obwodnica Międzyborza w ciągu drogi krajowej nr 25,
- Obwodnica Milicza w ciągu drogi krajowej nr 15,
- Obwodnica Oławy w ciągu drogi krajowej nr 94,
- Obwodnica Złotego Stoku w ciągu drogi krajowej nr 46.
***
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.