W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Pasażerski Model Transportowy - nowe narzędzie Centralnego Portu Komunikacyjnego do planowania inwestycji

11.12.2020

Spółka CPK opracowała Pasażerski Model Transportowy (PMT) i sieciową prognozę ruchu pasażerskiego w Polsce, które uwzględniają transport drogowy, kolejowy i lotniczy. Budowa Portu Solidarność i nowych linii kolejowych CPK pozwoli na dwukrotny wzrost liczby pasażerów w pociągach dalekobieżnych w Polsce.

Zmodernizowany wagon PKP Intercity

Po uruchomieniu CPK można spodziewać się blisko 120 mln pasażerów kolei dalekobieżnej. Według najnowszych danych, po uruchomieniu nowego lotniska tylko na kluczowym odcinku sieci kolejowej, łączącym Warszawę z CPK, podróżować będzie blisko 65 tys. pasażerów dziennie. Nowa infrastruktura kolejowa pozwoli zapewnić bardzo dobrą dostępność nowego portu lotniczego. Jak wynika z wyliczeń, do 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżać do CPK koleją.

- Sieciowa prognoza ruchu wskazuje niezbicie na istotne znaczenie planowanych inwestycji kolejowych CPK dla likwidacji wykluczenia komunikacyjnego w Polsce. Budowa nowych linii, na obszarach dotychczas pozbawionych dogodnych połączeń, pozwoli na zwiększenie liczby osób podróżujących koleją i przyczyni się do wzrostu atrakcyjności tego środka transportu w naszym kraju – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.

 

Do wykonania tych prognoz spółka CPK wykorzystała nowe narzędzie: Pasażerski Model Transportowy. PMT to 4-stopniowy model międzygałęziowy, obejmujący różne środki transportu. Pozwala on na analizy konkurencyjności kolei wobec innych rodzajów transportu, np. drogowego i lotniczego. Istotną cechą modelu jest możliwość porównania przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym z prognozowanym natężeniem indywidualnego ruchu drogowego.

- PMT uwzględnia różne środki transportu, w tym ruch samochodowy, przewozy autobusowe i operacje lotnicze. Pozwala to na wiarygodną i spójną dla całego obszaru Polski prognozę zmian, jakie przyniesie realizacja inwestycji CPK. Dzięki temu rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK będą dostosowane do realnych przyszłych potrzeb transportowych – stwierdził prezes spółki CPK Mikołaj Wild. 

 

Możliwość prognozowania liczby pasażerów na liniach i stacjach kolejowych, a także określania liczby pociągów wymaganych do obsługi przewozów, pozwoli porównywać różne scenariusze rozwoju systemu transportowego. Umożliwi też wybór najlepszych wariantów inwestycyjnych, co będzie wykorzystywane m.in. w pracach nad studiami techniczno-ekonomiczno-środowiskowymi (STEŚ) dla poszczególnych inwestycji.

- Takie podejście do prognoz daje solidną podstawę do ubiegania się o środki unijne. Zwiększenie liczby osób podróżujących koleją wpisują się bowiem w założenia Europejskiego Zielonego Ładu – oznajmił wiceminister Marcin Horała. 

 

PMT został zbudowany w środowisku PTV VISUM, które jest wykorzystywane przez wiodących przewoźników i zarządców infrastruktury m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i Holandii. Prace, które zrealizowali wspólnie eksperci firmy Databout i CPK, koncentrowały się na znaczącej rozbudowie modelu opracowanego uprzednio w spółce PKP PLK SA.

Program kolejowy CPK zakłada realizację do 2034 r. łącznie 1789 km linii kolejowych w ramach 12 ciągów kolejowych, w tym 10 tzw. szprych. Nowe linie kolejowe będą wykorzystywane do obsługi przede wszystkim pociągów dalekobieżnych, w tym kolei dużych prędkości, jak również przez pociągi regionalne, a na wybranych odcinkach przez składy towarowe.

CPK planuje udostępniać PMT zainteresowanym instytucjom i podmiotom. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się na stronie http://www.cpk.pl.

{"register":{"columns":[]}}