Pierwsze dworce w Dolinie Popradu udostępnione podróżnym
03.03.2023
PKP SA udostępniły podróżnym po modernizacji dworce w Rytrze i Barcicach. Inwestycje położone w Dolinie Popradu zrealizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Dzięki modernizacji dworce odzyskały swój dawny wygląd oraz stały się obiektami nowoczesnymi i spełniającymi współczesne standardy obsługi podróżnych.
Dworzec w Rytrze
Dworzec w Rytrze zachował swoją historyczną bryłę, a także wygląd elewacji, którą po renowacji pomalowano na jasny kolor. Na wzór historycznej odtworzono stolarkę okienną i drzwiową, a także drewnianą wiatę od strony peronów. Na dworcu zainstalowano iluminację nocną dworca oraz napisy przestrzenne z nazwą stacji, „dworzec kolejowy” i logotypem PKP.
Przestrzeń obsługi podróżnych wewnątrz budynku jest nowoczesna i utrzymana w modnych kolorach. Całość aranżacji uzupełniają ławki, a także gabloty, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Nowoczesny charakter wnętrza podkreślają proste i geometryczne oprawy LED. W pobliżu poczekalni znalazły się toalety, natomiast w skrzydłach dworca wydzielono przestrzeń przeznaczoną na potrzeby spółek kolejowych i na wynajem.
Wraz z budynkiem dworca zmieniło się również jego otoczenie. Po jego obydwóch stronach powstały parkingi rowerowe. Od strony południowej wybudowano wiatę wraz z miejscem do odpoczynku oraz stacją naprawczą jednośladów. Natomiast od strony północnej, bliżej ulicy, zainstalowano stojaki rowerowe. W ich pobliżu powstanie rzeźba kwietna. Ułożono również nowe chodniki wokół dworca oraz zamontowano nowe elementy małej architektury – ławki, kosze oraz gabloty. Na parkingu dla samochodów naprawiono nawierzchnię oraz wyznaczono miejsca parkingowe.
Dworzec w Barcicach
Renowację przeszła elewacja dworca, zyskując nowy, jasnobeżowy kolor, a w górnych partiach została pokryta brązowym deskowaniem. Na wzór historycznej odtworzono stolarkę okienną i drzwiową. Wyremontowano wiatę oraz wykonano nowe poszycie dachowe z dachówki w kolorze ceglanym. Dworzec zyskał iluminacją nocną oraz podświetlane napisy.
W wystroju wnętrza dworca, w części służącej obsłudze podróżnych, połączono nowoczesność z historią. Poczekalnię wyposażono w ławki z miejscem na bagaż, gabloty z rozkładem jazdy, zegar, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Pozostałą przestrzeń na dworcu zajmują toalety oraz pomieszczenia techniczne.
Nowy wygląd zyskało również otoczenie dworca. Wyburzono dawny budynek gospodarczy, a w jego miejscu powstał teren zielony oraz wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku oraz stacją naprawczą dla jednośladów. Przy dworcu wykonano również nowe chodniki oraz miejsca postojowe, m.in. dla osób z niepełnosprawnościami. Okolice dworca uzupełniono o elementy małej architektury, takie jak ławki, kosze, oświetlenie oraz rzeźbę kwietną.
Przyjazne, eko i bezpieczne
Dworce Rytrze i Barcicach to nie tylko zmiana wyglądu. Dzięki inwestycjom stały się one przyjazne osobom z niepełnosprawnościami oraz środowisku, a także bezpieczne. Zlikwidowano bariery architektoniczne utrudniające poruszanie się osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Wprowadzono również szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, kontrastową kolorystykę wnętrz oraz plany dotykowe dworców. W pełni do potrzeb osób z niepełnosprawnościami dostosowano toalety.
Dworce wyposażono w rozwiązaniach proekologiczne i nowoczesne systemy bezpieczeństwa. Każdy z nich posiada energooszczędne, automatycznie sterowane oświetlenie, panele fotowoltaiczne do wytwarza „zielonej energii” oraz system i inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS). Steruje on urządzeniami i instalacjami w budynku, optymalizując zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Wśród zastosowanych rozwiązań ekologicznych znalazły się również pompy ciepła do ogrzewania budynków oraz centrale wentylacyjne z odzyskiem ciepła. Natomiast nad bezpieczeństwem budynku i ludzi czuwają nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu i przeciwpożarowe.
Koszt przebudowy dworców Rytro i Barcice to odpowiednio 6,44 mln zł i 4,22 mln zł. Dworce w Dolinie Popradu to łącznie dwanaście inwestycji. Wszystkie zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w tym roku.