Podsumowania i perspektywy: 2015 – 2023 – 2030
27.11.2023
W połowie listopada 2023 r. minęło 8 lat od momentu, w którym Andrzej Adamczyk objął funkcję ministra właściwego ds. transportu w Polsce. W związku z tym podsumował on działalność Ministerstwa Infrastruktury od 2015 r. oraz nakreślił perspektywę na kolejne lata.
Polska kolej na właściwym torze
Minister Andrzej Adamczyk przypomniał, w jakich okolicznościach obejmował urząd i jakie były ówczesne realia transportu kolejowego.
W tym kontekście przypomniał słowa ówczesnego prezesa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, który na posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury 4 grudnia 2012 r. mówił m.in: „Zajęliśmy się 7 tys. km linii kolejowych, które są po prostu nierentowne albo bardzo nierentowne dla zarządcy infrastruktury. (...) W ramach tej selekcji rzeczywiście określiliśmy ok. 3 tys. km linii kolejowych, których nie chcielibyśmy z przyczyn ekonomicznych, ale również tych ważnych społeczno–gospodarczych oferować do kolejnej oferty w kolejnym rozkładzie jazdy. (...) Dla wielu odcinków linii kolejowych istnieje pełna alternatywa w postaci sieci autobusów czy małych busów w mniejszej cenie niż oferuje to przewoźnik kolejowy."
Szef resortu infrastruktury stwierdził, że aby odwrócić ten niekorzystny obraz potrzebna była silna determinacja zarówno urzędników, jak i samych kolejarzy. Działania zmierzające do rozwoju kolei oparto na trzech filarach: dbałości o infrastrukturę i systemy bezpieczeństwa, modernizację i budowę dworców oraz strategię taborową.
Andrzej Adamczyk przypomniał także praktykę likwidowania linii kolejowych.
Skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za sprawy kolei oraz Pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel zwrócił uwagę, że w ostatnich latach znacząco zwiększyła się dostępność kolei w każdym regionie naszego kraju.
Ministrowie przypomnieli, że przywrócone zostały połączenia kolejowe do takich miast jak Radzyń Podlaski, Rypin, Lubin czy Końskie. Zwrócili uwagę, że w kolejnych latach lista miast z dostępem do kolei będzie się nadal wydłużać dzięki programowi Kolej Plus.
Ważnym instrumentem walki z wykluczeniem komunikacyjnym w polskich regionach jest Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dzięki niemu samorządy otrzymują konkretne wsparcie, dzięki któremu już ok. 1,5 mln osób więcej jest włączonych do systemu autobusowego transportu zbiorowego w porównaniu z rokiem 2015.
Imponujące tempo budowy sieci drogowej
Wiceminister Rafał Weber przypomniał, że obecnie toczą się inwestycje, które będą skutkowały oddaniem do ruchu kolejnych kilometrów dróg krajowych.
Docelowo, na przełomie lat 20. i 30. XXI wieku Polska powinna dysponować pełną, spójną siecią drogową składającą się z ponad 8 tys. km dróg szybkiego ruchu.
Rozbudowa polskiej sieci drogowej polega jednak nie tylko na inwestowaniu w drogi krajowe, ale także na wspieraniu samorządów w dziele budowy i odbudowy dróg lokalnych. Znakomita większość ruchu samochodowego w Polsce generowana jest właśnie przez te drogi.
Polskie drogi stają się bezpieczniejsze
Minister infrastruktury przypomniał, że inwestycje są jednym z filarów działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Drugim są zmiany w prawie, trzecim zaś – edukacja. Wskazano następnie, że dotychczasowe działania przynoszą efekty.
Silne polskie porty napędzają gospodarkę
Ostatnie 8 lat to dynamiczny wzrost inwestycji w polskich portach, które przyczyniły się do wielkiego, skokowego wzrostu wpływów budżetowych z tytułu ceł i podatku VAT.
Wiceminister infrastruktury, Pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk przedstawił dokładne wyliczenia.
Bezpieczeństwo przeciwpowodziowe i walka z suszą
Wiceminister przypomniał także o rozpoczętych i częściowo zakończonych projektach wzmacniających ochronę przeciwpowodziową.
M. Gróbarczyk odniósł się także do inwestycji prowadzonych w ramach programu pod umowną nazwą „Stop suszy”. Dzięki realizacji tego programu wieloletniego powstanie m.in. 21 zbiorników wodnych w tym tak kluczowe inwestycje jak: zbiornik Wielowieś Klasztorna na rzece Prośnie, zbiornika Kąty-Myscowa na rzece Wisłoce, zbiornik Kotlarnia na rzece Bierawce, zbiornik Kamieniec Ząbkowicki na rzece Nysie Kłodzkiej, zbiornik Bzin na rzece Kamiennej.
Nie znamy nazwisk, znamy obowiązki
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk nakreśliwszy perspektywę przyszłych działań w obszarze infrastruktury przypomniał, że niezależnie od tego, kto będzie za ten dział administracji rządowej odpowiadał, jego cele i obowiązki są jasno sprecyzowane.