W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polska złożyła skargę do TSUE na Pakiet Mobilności I

27.10.2020

Na wniosek ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka rząd RP przyjął uchwałę, w której potwierdził sprzeciw wobec przepisów Pakietu Mobilności I i zdecydował o zaskarżeniu ich do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Skargi do trzech aktów prawnych, wchodzących w skład Pakietu Mobilności I, zostały złożone 26 października 2020 r. przez Pełnomocnika Polski ds. TSUE.

Ciężarówki na drodze krajowej

Poza Polską, m.in. dzięki aktywności ministra A. Adamczyka, indywidualne skargi złożyły także państwa z tzw. grupy like – minded, czyli Bułgaria, Cypr, Węgry, Litwa, Malta i Rumunia.

- Polska nie zgadza się na szereg zapisów Pakietu Mobilności I i w związku z tym przygotowała skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE. Nie może być zgody na przyjmowanie rozwiązań sprzecznych z podstawowymi zasadami Unii Europejskiej: ze swobodą świadczenia usług czy jednolitym rynkiem UE. Pod pretekstem poprawy warunków socjalnych dla kierowców wprowadzono przepisy, które są protekcjonistyczne, restrykcyjne i dyskryminujące dla przedsiębiorców z Polski i wielu innych państw - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

Transport drogowy jest jednym z kluczowych elementów prowadzących do ożywienia gospodarczego Unii Europejskiej, zwłaszcza w kontekście walki z gospodarczymi skutkami pandemii Covid-19 i zasługuje na sprawiedliwe, skuteczne i przyjazne dla przedsiębiorstw uregulowania prawne. Wspólna polityka transportowa UE stanowi integralną część jednolitego rynku, co zostało zapisane w traktatach założycielskich. Pakiet Mobilności I, przyjęty przy sprzeciwie aż 1/3 państw członkowskich, zaszkodzi unijnym przedsiębiorstwom transportu drogowego, które są w większości małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
 
Zapisy Pakietu Mobilności I zakłócają działanie jednolitego rynku UE poprzez wprowadzanie sztucznych barier administracyjnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstw transportu drogowego. Doprowadzą także do wzrostu cen usług transportowych, a w konsekwencji cen towarów, co może przyczynić się do zmniejszenia  konkurencyjności UE i może zwiększyć koszty ponoszone przez konsumentów.

Pakiet Mobilności I nie zapewnia równych szans przewoźnikom unijnym i wprowadza środki protekcjonistyczne, które utrudniają konkurencję między państwami członkowskimi UE. Stoi to w sprzeczności z ideą wspierania jednolitego rynku UE.

W ocenie Polski, a także tzw. państw podobnie myślących, przyjęte zapisy Pakietu Mobilności I są także sprzeczne z polityką UE dotyczącą klimatu. Przykładem jest przepis nakładający na przewoźnika obowiązek cyklicznego powrotu pojazdów do państwa, w którym ma on siedzibę. Zapis ten nie tylko dyskryminuje różne państwa członkowskie, ale także jest niespójny, ponieważ podważa cele UE w dziedzinie polityki ochrony środowiska i jest sprzeczny z Europejskim Zielonym Ładem. Takie rozwiązanie może się to przyczynić do zwiększenia emisji CO2 w całej UE o dodatkowe 3 miliony ton rocznie. Wątpliwości w tym zakresie wyraziła również Komisja Europejska, która zleciła przygotowanie stosownej analizy skutków regulacji.

{"register":{"columns":[]}}