Powstanie nowy most drogowy na granicy polsko-niemieckiej
27.09.2019
Transgraniczna infrastruktura drogowa i kolejowa oraz Pakiet Mobilności były głównymi tematami rozmowy ministra Andrzeja Adamczyka, z ministrem transportu i infrastruktury cyfrowej Republiki Federalnej Niemiec Andreasem Scheuerem 27 września 2019 r. w Berlinie.
Najważniejszym efektem spotkania było podpisanie umowy międzyrządowej o budowie nowego, drogowego mostu granicznego w rejonie Kostrzyna nad Odrą i Kuestrin-Kietz. Most położony będzie w ciągu drogi krajowej nr 22 oraz federalnej drogi nr 1. Decyzję o jego budowie podjęto z uwagi na stan techniczny istniejącego mostu, który umożliwia przejazd jedynie samochodom osobowym.
Warunkiem koniecznym do rozpoczęcia inwestycji jest zawarcie umowy międzypaństwowej – w październiku 2016 roku Premier Beata Szydło wyraziła zgodę na negocjacje przez Ministerstwo Infrastruktury umowy w tej sprawie.
Każde z państw poniesie koszty budowy obiektu po swojej stronie granicy. Inwestycję po stronie polskiej, wartości ok. 97 mln zł finansowaną ze środków budżetu państwa zaplanowano na lata 2020 – 2025. Za wykonanie zadania odpowiedzialna jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe po wejściu umowy w życie, co w Niemczech będzie wymagało jej ratyfikacji przez parlament.
Polsko-niemieckie połączenia drogowe
Na granicy polsko-niemieckiej funkcjonuje 37 połączeń drogowych. Dziesięć z nich obsługuje ruch towarowy bez ograniczeń. Pięć znajduje się w sieci TEN-T, z czego trzy (Kołbaskowo (A6) – Pomellen (A11), Świecko (A2) – Frankfurt n. Odrą (A12), Jędrzychowice (A4) – Ludwigsdorf (A4) znajdują się w sieci bazowej.
Większość połączeń drogowych prowadzi przez mosty graniczne. Stan tych mostów, z wyjątkiem mostu w Kostrzynie nad Odrą, jest dobry lub zadowalający.
Pakiet Mobilności
Rozmowy ministrów dotyczyły również przepisów Pakietu Mobilności I, czyli regulacji UE, które będą precyzować na jakich warunkach firmy transportowe mogą świadczyć usługi poza krajem pochodzenia.
Zdaniem strony polskiej podczas dalszych prac nad Pakietem Mobilności, konieczna jest kontynuacja wyważoneji merytorycznej dyskusji, mającej na celu wypracowanie najlepszych przepisów, ponieważ przyjęte rozwiązania będą miały długoterminowe konsekwencje dla sektora transportu drogowego oraz naszych gospodarek. Szczególnie konieczna jest eliminacja restrykcyjnych przepisów i nieproporcjonalnych wymogów, które nie uwzględniają specyfiki geograficznej i realiów funkcjonowania branży transportowej przez co tworzą zagrożenie dla branży transportowej mające wpływ na otrzymanie lub utrzymanie licencji przewoźnika drogowego.
Poruszono także sprawy transgranicznej infrastruktury kolejowej, w tym elektryfikacji dworca Goerlitz i trasy Goerlitz-Drezno.
Poprzednie spotkanie polsko - niemieckie na szczeblu ministrów odbyło się 29 listopada 2018 r. w Berlinie.