Powstanie trzeci pas na autostradzie A2 Warszawa – Łódź
06.12.2018
Poszerzenie autostrady A2 o dodatkowe pasy ruchu na odcinku od węzła Konotopa do węzła Łódź Północ przewidują zatwierdzone 6 grudnia 2018 r. przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka dwa programy inwestycji. Ponadto zlikwidowany zostanie nieczynny Punktu Poboru Opłat (PPO) Pruszków na A2, który powoduje zakłócenia w płynności ruchu.
Programy te obejmują cały odcinek autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią o długości 88 km (w podziale na województwo łódzkie i mazowieckie) i zakładają przygotowanie niezbędnych analiz, dokumentacji oraz opracowań do wydania decyzji pozwalających ogłosić postępowanie przetargowe.
Inwestycja polegać będzie na dobudowie trzeciego pasa ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Pruszków, a na odcinku węzeł Pruszków – węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu. Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obu jezdni autostrady A2, z wykorzystaniem szerokiego pasa rozdziału przewidzianego podczas budowy autostrady pod przyszłe poszerzenie.
Inwestycja pozwoli na dostosowanie parametrów technicznych autostrady A2 do istniejącego i prognozowanego natężenia ruchu, zwiększenie przepustowości i usprawnienie połączenia drogowego pomiędzy Warszawą a Łodzią w związku z planowanym do realizacji Centralnym Portem Komunikacyjnym. Natężenie ruchu na tym odcinku już teraz zbliża się do wartości granicznych dla obecnego przekroju, a w najbliższych latach spodziewany jest dalszy stopniowy jego wzrost.
Prace przygotowawcze rozpoczną się niezwłocznie i będą trwać maksymalnie do 2021 roku. Ich koszt jest szacowany na około 7 mln zł. Budowa dodatkowych pasów została przewidziana na okres nawet do 3 lat, z uwagi na to, że prace są planowane bez wyłączania odcinka z ruchu. Łączny koszt rozbudowy może wynieść ok. 600 mln zł.
Prace przygotowawcze do likwidacji PPO Pruszków rozpoczną się niezwłocznie. Jego likwidacja przyczyni się do poprawy płynności ruchu na tym odcinku A2. Obecnie na obszarze PPO Pruszków zlokalizowanych jest 17 wysp dzielących, które miały służyć jako infrastruktura do przyszłego poboru opłat od samochodów osobowych. Prędkość na tym odcinku, ze względów bezpieczeństwa, jest ograniczona do 40 km/h, co przy dużym natężeniu ruchu powoduje zakłócenia w płynności ruchu. Po likwidacji PPO Pruszków uzyskamy przepustowość i płynność ruchu przy jednoczesnym zachowaniu pełnych standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego.