W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowy ministrów ds. transportu państw europejskich o wyzwaniach w transporcie kolejowym

21.10.2022

Wpływ kryzysu energetycznego na transport kolejowy, aktualne wyzwania europejskiego sektora kolei oraz rozwój kolei dużych prędkości były tematami obrad nieformalnego posiedzenia ministrów UE ds. transportu, w którym uczestniczyli również ministrowie z Mołdawii, Norwegii i Szwajcarii. Spotkanie zostało zorganizowane w Pradze przez Prezydencję czeską w dniach 20-21 października 2022 r. Polskę reprezentował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Rozmowy ministrów ds. transportu państw europejskich o wyzwaniach w transporcie kolejowym

Podczas pierwszej debaty o rozwoju kolei dużych prędkości ministrowie omówili główne przeszkody w rozwoju kolei dużych prędkości, ze szczególnym uwzględnieniem odcinków transgranicznych.

– Polska znajduje się na etapie dynamicznej rozbudowy infrastruktury transportowej i nadrabiania historycznych zaległości. Kolej pełni kluczową rolę w europejskim transporcie, dlatego działamy wspólnie na rzecz realizacji projektu kolei dużych prędkości w państwach Grupy Wyszehradzkiej. Będzie to uzupełnienie rozbudowywanych obecnie połączeń drogowych i wypełni lukę w dogodnych połączeniach transportowych – stwierdził minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 

– Kolejnym, wielkim projektem unijnym, realizowanym przez Polskę, jest Rail Baltica. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa zostanie przystosowana do standardów linii kolejowych w Unii Europejskiej – dodał. Minister podkreślił również, że z uwagi na koszt realizacji projektów kolei dużych prędkości środki UE przeznaczane na wsparcie państw członkowskich w tym zakresie powinny zostać zwiększone.


W trakcie drugiej sesji o obecnych wyzwaniach europejskiego sektora kolei, rozmawiano o sposobach poprawy jakości i niezawodności transportu kolejowego oraz usprawnienia współpracy między państwami członkowskimi w celu poprawy rozkładu pociągów jazdy i promocji transportu dalekobieżnego i transgranicznego.

Ponadto w trakcie posiedzenia ministrowie dyskutowali o wpływie kryzysu energetycznego na transport kolejowy, w tym środkach przyjętych w celu przeciwdziałania skutkom rosnących cen energii w transporcie kolejowym.

– Drastycznie rosnące ceny energii mają ogromny wpływ na sektor transportu w Europie, w tym na kolej. Mogą one poważnie zaszkodzić rynkowi przewozów, zarówno pasażerskich, jak i towarowych. Musimy więc zrobić wszystko, by ceny paliw i energii nie zniszczyły dorobku ostatnich lat, kiedy to po okresie pandemii zaczęliśmy odzyskiwać zaufanie ludzi do publicznego transportu zbiorowego – zaznaczył minister Andrzej Adamczyk.


Szef resortu infrastruktury dodał, że znaczny udział w cenach energii ma unijny system handlu uprawnieniami do emisji CO2.

– Obniżenie kosztów zakupu uprawnień do emisji CO2 lub wprowadzenie stałej ceny umożliwiłoby obniżenie kosztu energii elektrycznej i utrzymanie rentowności przewozów kolejowych - zaznaczył.

 
Po oficjalnej części programu minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz minister infrastruktury i transportu Grecji Kostas Karamanlis podpisali dwustronną deklarację współpracy w zakresie rozwoju Europejskiego Korytarza Transportowego Morze Bałtyckie - Morze Czarne/Morze Egejskie.   

Minister Andrzej Adamczyk podkreślił, że w obecnej sytuacji geopolitycznej szczególnie istotne w realizacji polityki transportowej Unii Europejskiej są połączenia na osi północ-południe.

– Zależy nam na włączeniu dodatkowego multimodalnego przedłużenia korytarza w kierunku granicy polsko-litewskiej w celu zapewnienia synergii z europejskim korytarzem transportowym Morze Północne - Bałtyk i stworzenia prawdziwie intermodalnego połączenia wzdłuż wschodniej granicy UE. Bardzo się cieszę, że Grecja także widzi znaczenie tego dodatkowego połączenia – powiedział Andrzej Adamczyk.


Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych w krajach UE. W skład sieci wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych.

Posiedzenie ministrów było także okazją do spotkania ministra Andrzeja Adamczyka z ministrem transportu Czech Martinem Kupką. Podczas spotkania ministrów, które zakończyło się 22 października br. omówiono tematy z zakresu transportu kolejowego, drogowych i kolejowych połączeń transgranicznych, jak również poszerzenia sieci TEN-T.

Na marginesie obrad minister Andrzej Adamczyk odbył również liczne spotkania bilateralne z ministrami właściwymi ds. transportu, m.in. z Litwy, Łotwy, Niemiec, Słowacji oraz Węgier.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}