Rozmowy o szlaku Via Carpatia na Słowacji
27.09.2021
Możliwości przyspieszenia budowy drogi ekspresowej R4 na Słowacji, jako części korytarza transportowego Via Carpatia oraz jej znaczenie dla Samorządowego Kraju Preszowskiego były dyskutowane na konferencji, w której uczestniczyli przedstawiciele administracji publicznej, korpusu dyplomatycznego i lokalnej społeczności.
Stronę polską reprezentował wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który na marginesie wydarzenia spotkał się 27 września 2021 r. w Preszowie z wiceministrem transportu i budownictwa Słowacji, Jaroslavem Kmetem. Było to kolejne spotkanie na szczeblu ministrów ds. transportu obu państw, z których ostatnie odbyło się w Karpaczu 8 września 2021 r.
Podczas konferencji omówione zostały uwarunkowania, stan obecny i możliwe rozwiązania wybudowania drogi ekspresowej R4, a także zaangażowanie Republiki Słowackiej wobec jej europejskich partnerów i sąsiadów dotyczące budowy szlaku Via Carpatia.
W Polsce projekt Via Carpatia, którego główną arterią jest droga ekspresowa S19, jest realizowany na szeroką skalę. W 2021 roku będą oddane do użytku kolejne odcinki pomiędzy Rzeszowem a Lublinem, zaś w kolejnych latach – sukcesywnie odcinki pomiędzy Rzeszowem a granicą ze Słowacją oraz Lublinem a Białymstokiem i granicą z Białorusią tak, by do przełomu 2025 i 2026 roku oddana została cała trasa w standardzie drogi ekspresowej.
Wszystkie zaangażowane w projekt Via Carpatia państwa podkreślają znaczenie tego korytarza dla UE i jej sąsiadów oraz potwierdzają jego wysoką rangę w związku z planami wpisania tego szlaku do sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T na całym jej przebiegu.
Ministrowie ds. infrastruktury Polski i Słowacji podpisali 8 września br. list intencyjny w sprawie finansowania z Instrumentu CEF odcinka przygranicznego Via Carpatia po obu stronach granicy polsko-słowackiej. Obie strony pracują nad wspólnym wnioskiem do Komisji Europejskiej w tej sprawie, co po pozytywnym rozpatrzeniu przez KE otworzy realną możliwość szybszego rozpoczęcia tej inwestycji po stronie słowackiej.
Podczas roboczego spotkania z wiceministrem transportu i budownictwa Słowacji, Jaroslavem Kmetem, wiceminister Weber potwierdził wolę wsparcia strony słowackiej w procesie planistycznym i budowie szlaku Via Carpatia, w zakresie i zgodnie z potrzebami, jakie identyfikuje strona słowacka.