W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozmowy o szlaku Via Carpatia na Słowacji

27.09.2021

Możliwości przyspieszenia budowy drogi ekspresowej R4 na Słowacji, jako części korytarza transportowego Via Carpatia oraz jej znaczenie dla Samorządowego Kraju Preszowskiego były dyskutowane na konferencji, w której uczestniczyli przedstawiciele administracji publicznej, korpusu dyplomatycznego i lokalnej społeczności.

Rozmowy o szlaku Via Carpatia na Słowacji

Stronę polską reprezentował wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który na marginesie wydarzenia spotkał się 27 września 2021 r. w Preszowie z wiceministrem transportu i budownictwa Słowacji, Jaroslavem Kmetem. Było to kolejne spotkanie na szczeblu ministrów ds. transportu obu państw, z których ostatnie odbyło się  w Karpaczu 8 września 2021 r. 

Podczas konferencji omówione zostały uwarunkowania, stan obecny i możliwe rozwiązania wybudowania drogi ekspresowej R4, a także zaangażowanie Republiki Słowackiej wobec jej europejskich partnerów i sąsiadów dotyczące budowy szlaku Via Carpatia. 

- Polska i cały region Europy Środkowej od wielu lat borykają się z problemem wykluczenia komunikacyjnego na dużą skalę, które jest również przyczyną słabszego rozwoju gospodarczego. Kraje leżące między Bałtykiem, Adriatykiem i Morzem Czarnym mają olbrzymi, niewykorzystany jeszcze w pełni potencjał gospodarczy. Bezpieczne, nowoczesne drogi są silnikiem rozwoju. Dwanaście państw dostrzegło te oczywiste fakty i dzięki temu od 2016 r. jesteśmy związani współpracą w ramach inicjatywy Via Carpatia. Bardzo cenne jest tu zaangażowanie władz samorządowych świadomych, jak ważna jest idea urzeczywistnienia Via Carpatia w naszej części Europy - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.


W Polsce projekt Via Carpatia, którego główną arterią jest droga ekspresowa S19, jest realizowany na szeroką skalę. W 2021 roku będą oddane do użytku kolejne odcinki pomiędzy Rzeszowem a Lublinem, zaś w kolejnych latach – sukcesywnie odcinki pomiędzy Rzeszowem a granicą ze Słowacją oraz Lublinem a Białymstokiem i granicą z Białorusią tak, by do przełomu 2025 i 2026 roku oddana została cała trasa w standardzie drogi ekspresowej.
 

- Naszym celem jest, by nowoczesna droga połączyła północną i południową część UE wzdłuż jej wschodniej granicy. Inwestycja ta po jej ukończeniu przyniesie kompleksowe ożywienie gospodarcze dla wszystkich regionów wschodnich UE i pozwoli im wyrównać poziom życia mieszkańców z regionami bogatszymi na zachodzie. W polskim Programie budowy dróg zabezpieczyliśmy fundusze na całość trasy na terytorium Polski - dodał wiceminister Weber. 


Wszystkie zaangażowane w projekt Via Carpatia państwa podkreślają znaczenie tego korytarza dla UE i jej sąsiadów oraz potwierdzają jego wysoką rangę w związku z planami wpisania tego szlaku do sieci bazowej transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T na całym jej przebiegu. 
 
Ministrowie ds. infrastruktury Polski i Słowacji podpisali 8 września br. list intencyjny w sprawie finansowania z Instrumentu CEF odcinka przygranicznego Via Carpatia po obu stronach granicy polsko-słowackiej. Obie strony pracują nad wspólnym wnioskiem do Komisji Europejskiej w tej sprawie, co po pozytywnym rozpatrzeniu przez KE otworzy realną możliwość szybszego rozpoczęcia tej inwestycji po stronie słowackiej.
 

- Łączą nas sąsiedzkie relacje, jeden region, a zatem wspólne sprawy, które powinniśmy realizować wspólnie. Budujemy w Polsce drogi wysokiej jakości na osi północ – południe, biegnące od wybrzeża do granicy polsko-czeskiej i polsko-słowackiej. Bez wątpienia projektem infrastrukturalnym, który przyczyni się do usuwania opóźnień w rozwoju nowoczesnego systemu infrastruktury transportowej w naszej części Europy jest projekt Via Carpatia. To kluczowy korytarz transportowy, który może stać się nowym efektywnym połączeniem między Europą Północną a Południową, integrującym systemy transportowe funkcjonujące na Litwie, w Polsce, na Ukrainie, Białorusi, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Bułgarii, Grecji i Turcji - podkreślił wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 


Podczas roboczego spotkania z wiceministrem transportu i budownictwa Słowacji, Jaroslavem Kmetem, wiceminister Weber potwierdził wolę wsparcia strony słowackiej w procesie planistycznym i budowie szlaku Via Carpatia, w zakresie i zgodnie z potrzebami, jakie identyfikuje strona słowacka. 
 

- Efektywny i konkurencyjny transport oraz dogodna komunikacja jest warunkiem dynamicznego rozwoju naszego regionu, a sieć transportowa wymaga w dalszym ciągu uzupełnienia i rozbudowy. Jesteśmy otwarci na wymianę najlepszych praktyk, wspólnie możemy je wykorzystywać na swoich gruntach, gdy tylko okaże się, że stanowią rozwiązania, które skracają czas budów przy respektowaniu wszystkich przepisów środowiskowych, interesów lokalnych społeczności i prawa UE - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber. 

 

{"register":{"columns":[]}}