Rusza budowa nowych mostów w Krakowie
21.06.2018
Niemal ćwierć kilometra długości i prawie dwadzieścia metrów wysokości będzie miał nowy most kolejowy na Wiśle. PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczynają budowę przepraw w centrum Krakowa. O szczegółach inwestycji poinformowali 21 czerwca 2018 r. przedstawiciele zarządcy infrastruktury oraz wykonawcy. Docelowo przez rzekę biec będą cztery tory kolejowe. Dzięki nim przyspieszą pociągi dalekobieżne i aglomeracyjne.
Pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem trwa modernizacja linii kolejowej, polegająca na dobudowie dwóch torów przeznaczonych w przyszłości dla pociągów kolei aglomeracyjnej. Jednym z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych elementów inwestycji będzie przeprowadzenie nowych torów przez Wisłę. Obecnie pociągi pokonują rzekę przez stary dwutorowy obiekt, który zaczyna się tuż za przystankiem Kraków Zabłocie. Docelowo po jego obu stronach pojawią się dwa nowe mosty, a on sam zostanie gruntownie przebudowany. Po zakończeniu prac, w 2020 roku, w tym miejscu pojawi się zespół trzech mostów, na których ułożone będą cztery tory kolejowe.
Most wschodni jako pierwszy
Podobnie jak inne obiekty kolejowe na linii średnicowej, również mosty będą realizowane etapami, by zachować ciągłość ruchu pociągów. W pierwszej kolejności powstanie most wschodni (położony najbliżej mostu Kotlarskiego). Po zakończeniu prac budowlanych ruch kolejowy zostanie przeniesiony na nowy obiekt, a wykonawca będzie mógł się zająć pozostałą częścią zadania. Nowe mosty będą miały konstrukcję łukową. Znajdować się będą 4,5 metra nad poziomem wody, a ich wysokość osiągnie 18 metrów. Pociągi będą je pokonywać z prędkością 100 km/h.
Zmiany po obu stronach Wisły
Pierwszy etap robót budowlanych ruszy 25 czerwca. Prace rozpoczną się równolegle po obu stronach Wisły – na bulwarach Kurlandzkim i Podolskim. Przez pierwsze kilka tygodni (do 1 sierpnia) wykonawca będzie wbijał ściany oporowe, zabezpieczające plac budowy i przygotowywał się do robót przy podporach. Ze względów bezpieczeństwa ruch pieszych i rowerzystów przy brzegach Wisły zostanie wstrzymany. Na bulwarach pojawi się odpowiednie oznakowanie, kierujące ich użytkowników na drogi alternatywne. W kolejnych etapach prac tak dużych zmian w organizacji ruchu na bulwarach już nie będzie, a piesi i rowerzyści poruszać się będą odpowiednio przygotowanymi ścieżkami zastępczymi.