S6 w województwie zachodniopomorskim ma już 130 km długości
10.10.2019
Został udostępniony do ruchu kolejny odcinek drogi ekspresowej S6 od Kołobrzegu do Koszalina o długości 44,2 km. W sumie kierowcy mogą już korzystać z całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem k. Szczecina, a Koszalinem o długości 130 km.
30 września 2019 r. GDDKiA udostępniła do ruchu odcinek S6 od Płot do Kołobrzegu, w sierpniu br. jedną jezdnię nowego szlaku od Nowogardu do Płot, a w maju tego roku pierwszy fragment trasy od Goleniowa do Nowogardu. Nowa S6 skróci czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina o około 40 minut.
Oddanie do ruchu drogi S6 podwoiło długość dróg szybkiego ruchu w województwie zachodniopomorskim. Trasa ta zapewni skomunikowanie Koszalina i środkowego Pomorza z siecią dróg ekspresowych i autostrad, wcześniej obszar ten był pozbawiony dróg szybkiego ruchu.
Koszt budowy S6 Goleniów - Koszalin to około 3,9 mld zł, inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020. Kwota dofinansowania ze środków UE to 1,55 mld zł.
Siedem odcinków realizacyjnych
S6 Goleniów (połączenie z S3) - Koszalin podzielono na siedem odcinków realizacyjnych. Sześć fragmentów, od Goleniowa do Koszalina, jest realizowanych w formule projektuj i buduj, natomiast obwodnica Koszalina i Sianowa w formule buduj. Umowy z wykonawcami podpisywano od września 2015 do początku 2016 roku. Roboty realizowały firmy: Budimex (Goleniów - Nowogard i Płoty - Kiełpino), Mosty Łódź (Nowogard - Płoty), Polaqua i Dragados (Kiełpino - Kołobrzeg), PORR (Kołobrzeg - Ustronie oraz obwodnica Koszalina i Sianowa) oraz Strabag (Ustronie - Koszalin).
Prace w terenie na odcinkach projektuj i buduj ruszyły wiosną 2017 roku po zakończeniu fazy opracowywania dokumentacji projektowej. Na obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły problemy z podłożem, co spowodowało konieczność zmiany projektu na części odcinka. Dlatego w tym roku gotowe będzie 12 spośród planowanych do ukończenia 20 km tej obwodnicy.
16 węzłów drogowych i 146 mostów i wiaduktów
Droga S6 to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Trasa jest w pełni bezkolizyjna, wjazd na drogę i zjazd z niej jest możliwy poprzez węzły drogowe, których powstało łącznie 16. Na całej trasie powstało też 146 obiektów mostowych. Budowa drogi obejmuje również trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP).
Zarządzanie i utrzymanie drogi umożliwią trzy obwody drogowe powstałe przy węzłach. W ramach inwestycji powstał również system zarządzania ruchem z wieloma kamerami, czujnikami i tablicami zmiennej treści, który będzie sukcesywnie wdrażany w użytkowanie.
S6 Koszalin - Słupsk
Na prace przygotowawcze dla kolejnego odcinka S6 w województwie zachodniopomorskim MI zapewniło 120 mln zł. Dzięki temu możliwe będzie opracowanie projektów budowlanych, a po ich opracowaniu uzyskanie decyzji ZRID i wykup nieruchomości pod budowę trasy Koszalin – Słupsk.
W 2021 roku ten fragment S6 będzie gotowy do realizacji. Obecnie ruszają roboty na odcinkach w województwie pomorskim łączących miejscowość Bożepole Wielkie z obwodnicą trójmiasta (Trasa Kaszubska). Także w kolejnych latach następne fragmenty drogi S6 będą sukcesywnie realizowane.