S7 - ekspresowo omijamy Radom
19.10.2018
Co najmniej kilkanaście minut, a w godzinach szczytu nawet kilkadziesiąt, zaoszczędzą kierowcy podróżujący S7 z Warszawy na południe kraju. Od 19 października 2018 r. mogą skorzystać z blisko 25-kilometrowej obwodnicy Radomia omijającej miasto po jego zachodniej stronie. To kolejna zakończona inwestycja na dawnym Trakcie Krakowskim, łączącym byłą i obecną stolicę Polski, wytyczonym w czasach Królestwa Polskiego przez Dyrekcję Jeneralną Dróg i Mostów.
Dwujezdniową obwodnicę Radomia poprowadzono po nowym śladzie po zachodniej stronie miasta. Ekspresowa obwodnica płynnie łączy się z oddanymi wcześniej odcinkami S7 przed i za miastem. Komunikację z siecią dróg umożliwiają cztery węzły: Radom Północ, Radom Zachód, Wolanów i Radom Południe. W ramach inwestycji wybudowano 27 obiektów mostowych, drogi dojazdowe, dwa miejsca obsługi podróżnych, nowy obwód utrzymania drogi, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu.
Koszt robót budowlanych to ok. 728, 2 mln zł, z czego ok. 402 mln zł to dofinansowanie ze środków Unię Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
S7 z Warszawy do Krakowa
Od ubiegłego roku kierowcy korzystają z odcinka od obwodnicy Radomia do granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego (ok. 22 km) i od Jędrzejowa do granicy z woj. małopolskim (ok. 20 km). Kierowcy korzystają też z niemal z połowy budowanego właśnie odcinka Chęciny-Jędrzejów (ok. 21 km). Oddana do użytku obwodnica Radomia to niejedyny realizowany obecnie fragment S7 pomiędzy Warszawą i Krakowem. W 2020 zakończy się budowa odcinka od granicy województw do Skarżyska-Kamiennej (ok. 8 km).
GDDKiA podpisała już umowy z wykonawcami odcinków od Szczepanowic do Nowej Huty (21 km) oraz na nowy wylot z Warszawy do obwodnicy Grójca (ok. 29 km). W przygotowaniu jest ostatni fragment S7 od granicy woj. małopolskiego do Szczepanowic (24 km). Kierowcy ukończoną ekspresową S7 z Warszawy do Krakowa pojadą pod koniec 2022 r.