Skaryszew i Zwoleń zyskają obwodnice
19.10.2020
Umowy na opracowanie dokumentacji dla dwóch obwodnic w województwie mazowieckim: Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9 i Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79 zostały zawarte. Inwestycje o łącznej długości ok. 15 km powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Dokumentację projektową obwodnicy Skaryszewa wykona firma Arkas-Projekt. Wartość umowy to prawie 2 mln zł. Dokumentację obwodnicy Zwolenia przygotuje za prawie 2,4 mln zł firma Multiconsult Polska. Wykonawcy na opracowanie dokumentacji mają 35 miesięcy od daty zawarcia umowy, co oznacza, że termin zakończenia prac przypada na koniec 2023 r.
Obwodnica Skaryszewa
Obwodnica Skaryszewa o długości ok. 6 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana w układzie ruchu północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.
Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK9 na trasie Radom – Iłża – Opatów, czyli docelowo pomiędzy przyszłymi drogami ekspresowymi S12 i S74.
Obwodnica Skaryszewa to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz uzyskanie decyzji środowiskowej, na których opracowanie właśnie zawarto umowę. Realizacja zadania została przewidziana w latach lat 2026–2028.
Obwodnica Zwolenia
W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości 9 kilometrów.
Obwodnica Zwolenia zostanie zaprojektowana w nowym śladzie, w układzie północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości. Początek obwodnicy planowany jest na węźle projektowanym na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 79 oraz przyszłej drogi ekspresowej S12.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Zwolenia jest wyprowadzenie ruchu z centrum miejscowości, który obecnie odbywa się po drogach krajowych numer 79 i 12. Zadanie to jest elementem szerszego planu działań podejmowanych na ciągu drogi krajowej nr 79, na który składa się również budowa obwodnic Lipska oraz Osieka, a także zrealizowanej w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu dróg krajowych nr 50 i 79. Dodatkowo obwodnica Zwolenia będzie stanowiła element i dopełnienie układu komunikacyjnego, który powstanie w tym rejonie po zrealizowaniu drogi ekspresowej S12.
Dzięki budowie obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg krajowych nr 12 i 79. Inwestycja ta poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK 79 Piaseczno - Góra Kalwaria – Sandomierz.
Obwodnica Zwolenia to nowe zadanie, w przypadku którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz decyzji środowiskowej. Zawarcie umowy z wykonawcą obwodnicy przewidziano na 2025 r. Realizacja trasy będzie prowadzona w latach 2026 – 2028.
Program budowy 100 obwodnic w województwie mazowieckim
W ramach programu obwodnicowego na Mazowszu powstanie łącznie 9 obwodnic:
- Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79,
- Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Ostrołęki w ciągu drogi krajowej n 53,
- Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61,
- Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63,
- Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9,
- Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63,
- Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury.