W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie ministrów ds. transportu państw Grupy Wyszehradzkiej

22.06.2023

Liberalizacja kolejowych przewozów pasażerskich, wdrażanie projektu kolei dużych prędkości (KDP), finansowanie infrastruktury transportowej w regionie Grupy Wyszehradzkiej (V4) oraz postępy w budowie szlaku Via Carpatia i propozycje legislacyjne normy emisji spalin Euro 7 to główne tematy będące przedmiotem dyskusji ministrów ds. transportu Polski, Czech, Słowacji i Węgier w Starej Leśnej na Słowacji w dniach 21-22 czerwca 2023 r. W spotkaniu zorganizowanym przez prezydencję słowacką w grupie V4 wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, minister transportu Słowacji Pavol Lančarič, wiceminister transportu Czech Vaclav Bernard oraz sekretarz stanu w ministerstwie rozwoju i transportu Węgier Bálint Nagy.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas spotkania ministrów ds. transportu państw Grupy Wyszehradzkiej

W zakresie liberalizacji międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich szefowie resortów odpowiedzialnych za transport omówili możliwości poprawy połączeń transgranicznych, zwiększenia wydajności i ogólnej poprawy jakości usług kolejowych. Zobowiązali się do promowania otwartej konkurencji, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów i zachowaniu wysokich standardów usług. Wskazano na konieczność ścisłej współpracy i koordynacji między krajami V4 przy określaniu procedury organizowania przetargu na linie międzypaństwowe, by uzyskać wspólne, wymierne korzyści.

W toku dyskusji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel stwierdził, że: otwarty dostęp do przewozów jest jednym z filarów postępującej liberalizacji rynku pasażerskich przewozów kolejowych w Europie. Wykonywanie przewozów w tym trybie powinno jednak odbywać się na określonych zasadach, równych dla wszystkich aplikantów. Zwrócił także uwagę na konieczność zharmonizowania krajowych ram prawnych i zasad organizowania przetargów na tę samą kolejową usługę pasażerską. Wskazał, że warto byłoby uprościć przygotowanie tych samych dokumentów przetargowych i ustanowić wspólną procedurę przetargową w celu zorganizowania konkurencyjnego przetargu lub jednego przetargu na nowe międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie.

Na spotkaniu przedstawione zostały aktualne informacje na temat postępów w projekcie kolei dużych prędkości, planowanych na terenie krajów Trójmorza. Podkreślono ciągłe wsparcie projektu i jego znaczenie w promowaniu zrównoważonego transportu, wspieraniu rozwoju gospodarczego i wzmacnianiu połączeń regionalnych.

— Kontynuujemy prace przygotowawcze projektu KDP. Potwierdzamy jego uzasadnienie ekonomiczne, które wpłynie na rozwój gospodarczy naszego regionu i równocześnie na dalszy wzrost jego konkurencyjności — potwierdził wiceminister A. Bittel.


W rozmowie poruszone zostały możliwości finansowania projektów budowy i rozwoju infrastruktury transportowej w regionie V4. Wymieniono poglądy na temat różnych mechanizmów finansowania, w tym europejskich funduszy strukturalnych (EFSI), instrumentu „Łącząc Europę" (CEF - ang. Connecting Europe Facility), Funduszu Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), partnerstw publiczno-prywatnych i budżetów krajowych. Ministrowie zgodzili się zacieśnić współpracę i badać innowacyjne modele finansowania, by zapewnić terminową i skuteczną realizację projektów infrastruktury transportowej.

— Od kilku lat europejski sektor transportu doświadcza wielu wyzwań. Pandemia Covid-19, a następnie wojna w Ukrainie spowodowały nagłą konieczność redefinicji szlaków transportowych pod kątem rozwijania efektywnych połączeń na wschodniej flance NATO i wzdłuż wschodniej granicy UE. Przegląd perspektywy finansowej UE na lata 2021-2027 jest okazją, aby wzmocnić instrument finansowy „Łącząc Europę" CEF. Okazał się on bardzo efektywny, a kolejne wieloletnie ramy finansowe po 2027 r. muszą szerzej uwzględniać środki na transport. O tej formie finansowania, a także o sposobach pozyskiwania nowych funduszy na strategiczne projekty infrastrukturalne rozmawiać będziemy w gronie przedstawicieli wysokiego szczebla państw regionu i instytucji międzynarodowych 4 września w Krakowie — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.


Szeroko przedstawione zostały postępy w budowie drogowego szlaku Via Carpatia, kluczowego elementu nowo utworzonego korytarza transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, Bałtyk – Morze Czarne – Morze Egejskie, łączącego państwa V4 z państwami bałtyckimi i Europy Południowej.

— Budowa polskiej części korytarza Via Carpatia postępuje niezwykle dynamicznie. Niedawno oddaliśmy do użytku cały ciąg drogi ekspresowej między Lublinem a Rzeszowem. Wkrótce wszystkie pozostałe odcinki w Polsce będą w realizacji, tak więc planujemy zakończenie całego przebiegu w latach 2026/2027 — powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.


Uczestnicy spotkania podkreślili potrzebę jak najszybszego zakończenia budowy szlaku Via Carpatia i omówili możliwości finansowania wybranych segmentów i strategie przezwyciężenia istniejących wyzwań.

­— Nie tylko Polsce, ale i pozostałym państwom projektu Via Carpatia zależy na szybkiej realizacji tego przedsięwzięcia na Słowacji. Liczymy na uzupełnienie brakującego, a kluczowego dla projektu słowackiego odcinka — drogi ekspresowej R4, między granicą z Polską w miejscowościach Barwinek i Vyšny Komarnik a Preszowem – zaznaczył wiceszef resortu infrastruktury A. Bittel.


Ministrowie omówili stan toczących się negocjacji w sprawie określenia norm emisji spalin Euro 7. Wprowadzenie tej nowej normy ma na celu przede wszystkim zmniejszenie emisji do atmosfery zanieczyszczeń (dwutlenku węgla CO2, tlenków azotu NOx oraz cząstek stałych) z transportu. Projekt rozporządzenia UE w tej sprawie Komisja Europejska opublikowała w lutym br. W zaproponowanej regulacji, w przypadku aut osobowych i pojazdów dostawczych ma zacząć obowiązywać od lipca 2025 roku. Pojazdów ciężarowych i autobusów będzie dotyczyć od 2027 roku. Zastanawiano się nad potencjalnym wpływem tej propozycji na sektor transportowy oraz motoryzacyjny. Uczestnicy debaty zgodzili się ściśle monitorować prace nad tym rozporządzeniem, angażować w dyskusje na temat tej propozycji oraz współpracować przy rozwiązywaniu problemów lub potencjalnych wyzwań, które mogą się pojawić.

Wiceminister Andrzej Bittel stwierdził, że przyjęcie zaproponowanych norm emisji spalin w tak krótkim okresie spowoduje ogromne zwiększenie kosztów produkcji samochodów osobowych i ciężarowych, aby sprostać wymogom tej normy, a którymi zostaną obciążeni nabywcy. Aktualna sytuacja geopolityczna, w tym niedobory energii, wysoka inflacja, wyzwania surowcowe, a także brak wystarczającej infrastruktury ładowania dla pojazdów zeroemisyjnych będzie miało negatywne skutki zarówno dla całej branży motoryzacyjnej, jak i transportowej.

Spotkanie w formule ministrów ds. transportu państw Grupy Wyszehradzkiej ma cykliczny charakter i organizowane jest przez aktualne prezydencje w V4. Obecnie do 30 czerwca br. pełni ją Słowacja, a od 1 lipca br. przewodnictwo przejmą Czechy.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}