Spotkanie ministrów infrastruktury Polski i Ukrainy
22.10.2021
Stan infrastruktury granicznej i przygranicznej po stronie ukraińskiej oraz temat wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych były dyskutowane podczas spotkania ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z ministrem infrastruktury Ukrainy Oleksandrem Kubrakovem. Rozmowy odbyły się w Warszawie, 21 października 2021 r.
Ministrowie rozmawiali o możliwości rozwoju infrastruktury granicznej i przygranicznej, czego jednym z efektów byłoby przyspieszenie odpraw pojazdów na granicy polsko-ukraińskiej i tym samym zmniejszenie kolejek na granicach. Problem z przepustowością granicy PL-UA sygnalizuje regularnie środowisko polskich przewoźników drogowych. Czas potrzebny na przekroczenie granicy jest ważnym czynnikiem determinującym koszty realizacji przewozów międzynarodowych.
Minister Adamczyk podkreślił wagę realizacji drogi szybkiego ruchu M10 Krakowiec-Lwów jako kluczowego powiązania polskiej i ukraińskiej części szlaku drogowego Via Carpatia oraz zwrócił uwagę na potrzebę rozdzielenia ruchu na przejściu drogowym Korczowa-Krakowiec. Infrastruktura tego przejścia po stronie polskiej jest gotowa od ponad 7 lat.
Omówiono również stan i problemy modernizacji dróg prowadzących do polsko-ukraińskich przejść granicznych, finansowanych w ramach polsko-ukraińskiej umowy kredytowej. Łącznie modernizowane jest ponad 130 km ukraińskich dróg krajowych i lokalnych.
Kontyngent zezwoleń drogowych
Ministrowie wymienili się aktualnymi informacjami nt. wykorzystania tegorocznych zezwoleń na wykonywanie transportu międzynarodowego przez przewoźników drogowych.
Współpracę Polski i Ukrainy w zakresie transportu drogowego reguluje umowa o międzynarodowych przewozach drogowych. Wykonywanie przewozów drogowych możliwe jest na podstawie zezwoleń, wymienianych w ramach corocznego kontyngentu. Zagadnienia bieżącej współpracy omawia Komisja Mieszana, złożona z przedstawicieli administracji, służb kontrolnych oraz przewoźników drogowych obu państw.
W ramach uzgodnionego kontyngentu na 2021 r. każda ze stron dysponuje 160 000 zezwoleń dla pojazdów kategorii minimum Euro-4 (100 000 zezwoleń ogólnych oraz 60 000 zezwoleń tranzytowych).
Na posiedzeniu Komisji Mieszanej we Lwowie w sierpniu 2021 r. uzgodniono wstępną wymianę zezwoleń na 2022 r. na takim samym poziomie.
Strony uzgodniły, że w najbliższym czasie spotkają się powtórnie na granicy, aby osobiście wraz z ekspertami i służbami obecnymi na granicy ocenić możliwość zwiększenia przepustowości polsko-ukraińskich drogowych przejść granicznych i redukcji kolejek samochodów ciężarowych, tym samym wyjść naprzeciw oczekiwaniom przewoźników.