W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie z Komisją Transportu Parlamentu Europejskiego

18.09.2018

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel oraz przedstawiciele spółek Grupy PKP spotkali się 18 września 2018 r. z członkami Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Tematem rozmów były projekty rozwoju połączeń międzynarodowych pomiędzy Unią Europejską a Azją, realizowane przez PKP Cargo i PKP Linię Hutniczą Szerokotorową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Dyskutowano nad wspólnym europejskim obszarem przewozów pasażerskich oraz inwestycjami na kolei, które przekładają się na wzrost konkurencyjności tego środka transportu.

Wiceminister A. Bittel, członkowie Komisji Transportu i Turystyki PE oraz przedstawiciele Grupy PKP na dworcu Rzeszów Główny

Przedstawiciele Komisji obejrzeli m.in. planowany do modernizacji dworzec Rzeszów Główny, a następnie pociągiem PKP Intercity udali się do Krakowa na Dworzec Główny.

- Obecna perspektywa unijna stawia przed nami wielkie szanse i ogromne wyzwania. Po raz pierwszy polska kolej ma do wykorzystania tak dużą kwotę i tak duży program inwestycyjny do zrealizowania. Program, którego pierwsze efekty są już widoczne – do szybszej i bezpieczniejszej kolei przekonuje się coraz więcej pasażerów. Tylko w ubiegłym roku z usług polskich przewoźników kolejowych skorzystało ponad 300 mln osób. Dzięki dalszym inwestycjom z unijnym wsparciem, wynik ten może być jeszcze lepszy. W tym kontekście kluczowe znaczenie ma kontynuacja prac określonych w Krajowym Programie Kolejowym w celu dokończenia modernizacji sieci bazowej z uwzględnieniem w następnych latach potrzeb wynikających z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlatego tak istotne jest zagwarantowanie odpowiedniej wielkości wsparcia z Funduszu Spójności, w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF. Konieczne jest właściwe zdefiniowanie w prawie wspólnotowym warunków realizacji inwestycji infrastrukturalnych do 2030 r., tak aby zakończyć etap procesu wzmacniania konkurencyjności transportu kolejowego zgodnie z Planem utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński stwierdził, że bardzo istotną rolę w podnoszeniu konkurencyjności polskiej kolei odgrywają fundusze europejskie.

- To właśnie dzięki unijnemu wsparciu realizujemy obecnie tak szeroko zakrojony program inwestycyjny. Program, którego efektem będą jeszcze krótsze czasy przejazdu, dostosowana infrastruktura oraz lepsze skomunikowanie miast i regionów – podkreślił  K. Mamiński.

Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA podkreślił, że spółka realizuje obecnie największy w historii program inwestycyjny na polskiej kolei. Inwestycje te wpłyną na poprawę atrakcyjności transportu kolejowego w aglomeracjach, regionach i dla przewozu towarów. Mają na celu stworzenie spójnej sieci kolejowej.

- Osiem i pół tysiąca kilometrów linii kolejowych będzie dostosowanych do wyższych prędkości. Miasta wojewódzkie zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h, natomiast na liniach magistralnych założona jest prędkość 160 km/h – powiedział A. Bresch.

Dodał, że już widać efekty tych prac: - Pociągi jeżdżą szybciej, a pasażerowie korzystają z wygodnych stacji i przystanków. Kolej staje się coraz lepszą alternatywą dla transportu drogowego.

Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity zwrócił uwagę na największy w historii spółki program inwestycyjny, o wartości ok. 7 mld złotych.

W programie „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” istotne znaczenie mają dwa projekty objęte unijnym dofinansowaniem, tj. „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Łącznie z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 spółka otrzymała ponad 653 mln złotych dotacji dla projektów wartych blisko 2 mld złotych brutto.

- Dzięki temu zmodernizujemy i zakupimy łącznie 335 wagonów oraz 53 lokomotywy, w przypadku skorzystania z praw opcji, a także zainwestujemy w stacje postojowe – powiedział M. Chraniuk.

Dla PKP Cargo istotne jest to, że inwestycje kolejowe przyczyniają się do poprawy przepustowości i podniesienia prędkości handlowej pociągów w głównych paneuropejskich korytarzach transportowych.

- Chodzi nam przede wszystkim o korytarz północ-południe, biegnący od Morza Bałtyckiego w kierunku Adriatyku i Morza Czarnego, na którym w Polsce i innych państwach realizowanych jest szereg inwestycji infrastrukturalnych, a kolejne są planowane. Inwestycje torowe oraz w terminale przeładunkowe mają też służyć lepszemu wykorzystaniu możliwości, jakie daje nam Nowy Jedwabny Szlak – uważa Czesław Warsewicz, Prezes PKP Cargo.

Zdecydowaną większość inwestycji z własnych środków realizuje spółka PKP LHS.

- Naszym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości linii szerokotorowej poprzez automatyzację sterowania i modernizację taboru, na które do 2025 roku przeznaczymy ok. 800 mln złotych. Analizujemy również możliwość przedłużenia i elektryfikacji linii. Pozwoli nam to zwiększyć szanse na wykorzystanie potencjału naszego położenia geograficznego i powstającego Nowego Jedwabnego Szlaku – stwierdził Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP LHS.

Wizycie Komisji Transportu i Turystyki przewodniczył Wim Van de Camp, któremu towarzyszyli Andor Deli i Kosma Złotowski. Inicjatorem wizyty był wiceprzewodniczący Komisji, Tomasz Poręba.

{"register":{"columns":[]}}