W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stacja Warszawa Zachodnia zmienia się dla pasażerów

02.09.2021

Na stacji Warszawa Zachodnia przebudowywane są perony, rośnie hala peronowa i budowane jest przejście podziemne. Inwestycja o wartości ok. 2 mld zł realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA zwiększy komfort obsługi pasażerów i sprawność połączeń kolejowych.

Konstrukcja zadaszenia nad peronami i prace budowlane na stacji Warszawa Zachodnia
– Krajowy Program Kolejowy pozwolił zwiększyć dostępność mieszkańców do kolei na dziesiątkach stacji w dużych i małych miejscowościach. Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny projekt, który istotnie wzmocni rolę kolei w stolicy, regionie i w połączeniach dalekobieżnych. Dzięki temu podróże staną się łatwiejsze, a kolej, najbardziej ekologiczny środek transportu, bardziej konkurencyjna – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. 

 

Na stacji Warszawa Zachodnia ruch pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych jest prowadzony bez przerw. W ciągu doby podróżni korzystają z ok. 700 pociągów. Rozkład jazdy jest opracowywany przy szczegółowych ustaleniach między zarządcą linii kolejowych, przewoźnikami oraz wykonawcą.

– Na stacji Warszawa Zachodnia PKP Polskie Linie Kolejowe SA prowadzą największą w historii inwestycję, która zapewni wszystkim podróżnym komfortowe warunki obsługi. Efektem prac  realizowanych z udziałem środków unijnych, będzie także sprawniejsza kolej i dogodne możliwości łączenia podróży pociągiem i komunikacją miejską. Wielobranżowe przedsięwzięcie wymaga szczególnej organizacji rozkładu, aby kontynuować prace i utrzymać przejazd pociągów – stwierdził prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.

 

Prace wykonywane są na torach oraz kilkanaście metrów nad i pod peronami. Zadaszenie stacji będzie miało powierzchnię 35 000 m2. Obiekt rozpostarty na wysokości 11 metrów przykryje 8 peronów.

Na stacji pracuje ponad 70 firm, ponad pół tysiąca osób i 150 jednostek sprzętu. Roboty obejmują m.in. prace ziemne, eletrotechniczne, torowe, budowlane i kanalizacyjne. Jeszcze w tym roku pasażerowie skorzystają z pierwszych, nowych peronów. Wykonawca montuje nawierzchnię i wiaty stanowiące przedłużenie zadaszenia hali peronowej. Obok peronów, równolegle do budowy zadaszenia i kładki, prowadzone są roboty torowe. Do głębokości 26 m budowany jest tunel i przejście podziemne. Wykop pod konstrukcję nowego podziemnego obiektu będzie miał ok. 50 000 m3 objętości. W nowym przejściu będą punkty niezbędne do obsługi podróżnych. Przygotowana zostanie także konstrukcja tunelu tramwajowego.

Dzięki modernizacji na stacji Warszawa Zachodnia powstaną zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.
Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 r.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}