W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Startują prace budowlane na dworcu w Koszalinie

12.03.2023

Rozpoczyna się budowa nowego dworca kolejowego w Koszalinie. Powstanie obiekt nowoczesny, zaprojektowany zgodnie ze współczesnym trendami, komfortowy i ekologiczny. Polskie Koleje Państwowe SA przekazały wykonawcy plac budowy.

Startują prace budowlane na dworcu w Koszalinie

Pierwszym zadaniem wykonawcy będzie organizacja placu budowy i przygotowanie dworca tymczasowego, do którego zostanie przeniesiona obsługa podróżnych na czas inwestycji. Dworzec tymczasowy będzie zlokalizowany w lokalu znajdującym się w tunelu pod aleją Armii Krajowej. Podróżni znajdą w nim poczekalnię oraz kasy biletowe.

– Budowa nowego dworca kolejowego w Koszalinie jest spełnieniem naszych deklaracji złożonych mieszkańcom Pomorza Środkowego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – W całej Polsce modernizujemy i budujemy dworce, stacje i przystanki kolejowe: w ciągu ostatnich 7 lat było już ponad 850 takich obiektów. Wszystko to pokazuje, że konsekwentnie dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i przewidywalna polska kolej – dodał minister Adamczyk.


Nowy dworzec w Koszalinie będzie jednym z nowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Zaprojektowano go zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze. W nowej bryle uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku. W środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej. Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami części pasażerskiej i handlowej, wyeksponowane będą oryginalne ściany dworca z 1962 roku.

Nowy dworzec w Koszalinie to funkcjonalna i dobrze zaprojektowana przestrzeń. Będzie się ona składała z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej zaprojektowano hol kasowy i poczekalnię. Będzie ona urządzona nowocześnie, z dużym dostępem światła dziennego. Ściany zostaną wykończone betonową okładziną, posadzka natomiast zostanie wykonana z lastryko. W holu podróżni znajdą okienka kasowe, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Do części pasażerskiej dworca dostaniemy się bezpośrednio z placu przed dworcem, przechodząc przez otwarty pasaż lub schodami i windą panoramiczną z nowej części tunelu. Na parterze będą się mieściły pasaż handlowy, a także toalety. Na piętrze zaprojektowano siedzibę Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.

Nowy dworzec będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i pozbawiony barier architektonicznych. Oprócz wind w budynku pojawią się ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, plany dotykowe czy oznaczenia w alfabecie Braille’a. Każde z okienek kasowych będzie mieć obniżony blat, co gwarantuje komfort komunikacji z kasjerem osobom na wózkach.

Budowa nowego dworca to również inwestycja w ekologię. Na dachu budynku zaprojektowano trójkątne panele fotowoltaiczne wkomponowane w konstrukcję zadaszenia. Łącznie będzie ich aż 130. Do tego dworzec będzie wyposażony w energooszczędne oświetlenie sterowane za pomocą automatyki obiektowej. Wdrożony zostanie system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System), który będzie nadzorował prace instalacji i urządzeń, w tym nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych. Jego zadaniem będzie również optymalizacja zużycia energii elektrycznej, cieplnej oraz wody w budynku.

Dzięki inwestycji zmieni się także najbliższe otoczenie dworca. Wyburzone zostaną garaże, a także ułożony zostanie nowy chodnik, dopasowany wyglądem do placu przed dworcem. Pojawią się stojaki na rowery oraz miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych, a także zatoczka kiss&ride.

Rozbiórka i budowa nowego dworca w Koszalinie to koszt około 44 mln zł. Inwestorem zadania są Polskie Koleje Państwowe SA. Dokumentację projektową opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska, a wykonawcą prac budowlanych jest Alstal Bydgoszcz. Planowany termin otwarcia nowego dworca w Koszalinie dla podróżnych to koniec 2024 roku.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}