Szanse i zagrożenia technologii Bezzałogowych Statków Powietrznych
05.07.2019
Ministerstwo Infrastruktury gościło 5 lipca 2019 r. ekspertów zaangażowanych w rozwój branży Bezzałogowych Statków Powietrznych (BSP). Celem spotkania było omówienie kolejnego etapu realizacji programu Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD), związanego z wypracowywaniem standardów prawno-organizacyjnych dla bezpiecznego użytkowania dronów w przestrzeni publicznej. Tym razem eksperci skupili się na systemach zabezpieczeń antydronowych, których zadaniem jest uniemożliwienie niezgodnego z prawem i niebezpiecznego dla zdrowia i życia korzystania z bezzałogowców.
Drony przestają być nowinką technologiczną dla pasjonatów i hobbystów. Ich potencjał użytkowy dla obywateli, administracji i biznesu wydaje się być nieograniczony. Istnieje jednak realne zagrożenie, że będą również wykorzystywane w celach przestępczych, stanowiąc poważne zagrożenie dla życia i zdrowia obywateli. Szczególnej ochrony wymaga infrastruktura krytyczna, a zwłaszcza systemy zaopatrzenia w energię, żywność, wodę i paliwa, obiekty transportowe (lotniska i porty), sieci teleinformatyczne, systemy łączności, ochrony zdrowia, produkcji i składowania niebezpiecznych materiałów, a także duże skupiska ludzkie. Stąd konieczność wypracowania spójnych standardów i regulacji, które z jednej strony dadzą przestrzeń do rozwoju technologii BSP i jej szerokiego zastosowania w gospodarce, a z drugiej zapewnią bezpieczeństwo obywatelom oraz kluczowej dla bezpieczeństwa państwa infrastrukturze. Dyskutowali o tym przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, policji, straży granicznej, Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, spółek energetycznych i przedstawicieli branży BSP.
CEDD skupia się na działaniach pilotażowych, tzw. demonstratorach, prowadzonych na wyselekcjonowanych, specjalnie przygotowanych obszarach testowych, które pozwolą ocenić bezpieczeństwo technologii przed dopuszczeniem do zastosowania w realnych warunkach. Niezwykle istotną rolę odgrywa tu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która zarządza polską przestrzenią powietrzną i ruchem lotniczym.
Aktywnym uczestnikiem projektu CEDD od niemal początku jego powstania jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, skupiająca 41 miast i gmin województwa śląskiego. Na jej terenie są dostępne dwa wyznaczone przez PAŻP obszary do przeprowadzania testów i badań technologii związanych z użytkowaniem bezzałogowych statków powietrznych.
Rynek bezzałogowych statków powietrznych jest nie tylko dynamicznie rosnącą, atrakcyjną i perspektywiczną gałęzią gospodarki, ale też potencjalnym źródłem zagrożeń zarówno dla ludności cywilnej, jak i dla ważnych obiektów strategicznych, które od strony powietrznej są zazwyczaj całkowicie otwarte. Program CEDD powstał między innymi po to, by wypracować standardy i regulacje dla skutecznych systemów antydronowych. Dlatego kolejnym krokiem będzie powołanie grupy roboczej pod auspicjami Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, by wypracować dobre praktyki dla ochrony obiektów krytycznych przed nieuprawnionym korzystaniem z dronów. Powstaną one w ścisłej współpracy z organizacjami zaangażowanymi w rozwój technologii dronowych, instytucjami zarządzającymi infrastrukturą krytyczną oraz urzędami państwowymi odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo.
Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów (CEDD) to program uruchomiony na mocy porozumienia zawartego 12 września 2018 r. przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), Polską Agencję Żeglugi Powietrznej (PAŻP) i Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię GZM. Głównym celem programu CEDD jest stworzenie miejsca, w którym firmy, ośrodki badawcze, instytuty naukowe, instytucje państwowe, samorządy, inwestorzy i inne podmioty związane z branżą BSP będą testować automatyczne i autonomiczne platformy bezzałogowe oraz różne scenariusze ich zastosowania przed wprowadzeniem na rynek do użytku komercyjnego.