Trasa z Wrocławia do Lubina zostanie zmodernizowana
31.03.2023
Rozpoczynają się prace przygotowawcze do przebudowy ok. 60 km dróg krajowych nr 94 i 36 pomiędzy Wrocławiem i Lubinem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała 31 marca 2023 r. umowę z firmą Schuessler-Plan Inżynierzy z Warszawy, która opracuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z Koncepcją programową (STEŚ-R), a także przygotuje materiały do uzyskania decyzji środowiskowej. Wartość umowy na pace przygotowawcze to ok. 21,5 mln zł, a na ich wykonanie przewidziano 60 miesięcy.
Opracowanie dokumentacji projektowej zostanie poprzedzone roczną inwentaryzacją przyrodniczą. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej wykonane zostaną badania terenowe w celu opracowania dokumentacji geologiczno-inżynierskiej i hydrogeologicznej. Sporządzone zostaną ponadto elementy Koncepcji programowej w podziale na odcinki realizacyjne.
Prace projektowe obejmą opracowanie wariantów przebiegu trasy. Zakładać one będą rozbudowę ok. 60 km drogi po istniejącym śladzie lub częściowo w nowym przebiegu na fragmentach omijających obszary zurbanizowane, cenne przyrodniczo lub korygujące parametry drogi. Przekrój dróg zostanie ustalony na podstawie analiz i prognoz ruchu, w zależności od wybranego wariantu pod uwagę brana jest rozbudowa drogi do przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) w parametrach klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego).
Poprawa bezpieczeństwa na DK36 i DK94
W ramach inwestycji planowana jest budowa obwodnic miejscowości, przebudowa istniejących skrzyżowań i budowa nowych. Powstaną chodniki, drogi rowerowe, zatoki autobusowe oraz przejścia dla pieszych. Wykonane zostaną elementy ochrony środowiska, oświetlenie drogowe oraz elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Parametry drogi zostaną dostosowane do prognozowanych natężeń ruchu, a jej konstrukcja do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś.
Celem planowanej inwestycji jest zwiększenie przepustowości drogi łączącej ośrodki o dużym znaczeniu gospodarczym i poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja trasy spowoduje odciążenie istniejącej sieci drogowej, która obecnie przebiega przez centra miast i miejscowości. Spowoduje podniesienie standardów środowiskowych, obniżenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń w obszarach zabudowanych. Realizacja inwestycji w systemie Projektuj i buduj planowana jest w latach 2028-2032.