Umowa na projekt i budowę S19 Lublin - Lubartów podpisana!
26.02.2021
Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 między Lublinem a Lubartowem. Inwestycję zrealizuje firma Mota-Engil Central Europe za 835,7 mln zł.
Zakres kontraktu obejmuje zaprojektowanie, uzyskanie niezbędnych decyzji i budowę ok. 23-kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej od węzła Lublin Węglin do węzła Lubartów Północ, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa. Powstaną też m.in. cztery węzły drogowe, wiadukty, drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wykonawca ma 36 miesięcy na realizację inwestycji, w tym uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Do czasu robót nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Uzyskanie decyzji ZRID oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2022 roku, natomiast zakończenie robót w 2024 r.
Przebieg drogi
Trasa będzie przebiegać po zachodniej stronie Lubartowa, wykorzystując korytarz obecnej jednojezdniowej obwodnicy miasta, a od wschodu ominie miejscowość Niemce.
W miejscu obecnego skrzyżowania DK19 z drogą wojewódzką nr 815 powstanie węzeł Lubartów Północ, a na przecięciu z drogą powiatową prowadzącą przez Nowodwór do Kozłówki węzeł Lubartów Zachód. Na przecięciu z drogą wojewódzką nr 828 powstanie węzeł Niemce Wschód, a w okolicy obecnego skrzyżowania z drogą powiatową prowadzącą do Leonowa węzeł Niemce Południe.
Trasa połączy się z istniejącym węzłem Lublin Rudnik na obwodnicy Lublina.
S19 na Lubelszczyźnie
Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z odcinka S19 w ramach obwodnicy Lublina. W realizacji są odcinki tej trasy od granicy województwa podkarpackiego do węzła Lublin Węglin. GDDKiA prowadzi prace przygotowawcze dla pozostałych sześciu odcinków drogi ekspresowej S19 od węzła Lubartów Północ do granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego o łącznej długości ok. 81 km. Ogłoszenie przetargów na wyłonienie wykonawców zaplanowano jeszcze w tym roku.
Współpraca z Lasami Państwowymi
Droga ekspresowa S19 przebiegać będzie częściowo przez tereny leśne, dlatego GDDKiA zawarła z Nadleśnictwem Lubartów porozumienie dotyczące zagospodarowania wód opadowych z pasa drogowego. Wody opadowe będą mogły być wykorzystane przez Lasy Państwowe m.in. do poprawienia wilgotności terenów leśnych, co przyczyni się do przeciwdziałania skutkom suszy.