W nocy kulminacja fali wezbraniowej ma dotrzeć do Nowej Soli. Najnowszy raport drogowo-kolejowy z zalanych terenów
22.09.2024
Rano minister infrastruktury Dariusz Klimczak wziął udział w posiedzeniu sztabu kryzysowego w stolicy Dolnego Śląska, gdzie przedstawił aktualną sytuację na drogach i kolei na terenach dotkniętych powodzią. Przekazał m.in. informację o zamknięciu zalanej linii kolejowej w Głogowie. Dziś sprawdził także stan zapasów w hubie pomocowym we Wrocławiu, gdzie gromadzona jest woda pitna, żywność, środki czystości, leki i inne niezbędne produkty, które trafiają do powodzian.
Sytuacja na drogach
Zgodnie z informacją przekazaną przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka żadne nowe zdarzenia i utrudnienia w transporcie drogowym nie wystąpiły. Wciąż zablokowane są trzy odcinki dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz jeden most.
W województwie opolskim, z powodu zniszczeń i wysokiego stanu wód, zablokowane są odcinki:
- DK40 w Głuchołazach, gdzie most tymczasowy i konstrukcja nowego mostu zostały porwane przez nurt rzeki,
- DK45 w Krapkowicach z powodu podmycia i uszkodzenia jezdni,
- DK94 w pobliżu Skorogoszczy.
W województwie dolnośląskim zablokowany jest odcinek drogi krajowej nr 36 w Ścinawie, gdzie został zamknięty most z powodu wysokiego stanu wody.
Pomimo trudnych warunków na drodze krajowej nr 46 w Kamienicy oraz Malerzowicach Wielkich (woj. opolskie) ruch jest utrzymany, lecz odbywa się wahadłowo. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku drogi krajowej nr 27 w Nowogrodzie Bobrzańskim (woj. lubuskie).
W Głuchołazach elemety zniszczonego mostu tymczasowego zostały wyciągnięte z rzeki. Trwa oczyszczanie koryta oraz przygotowania do budowy przyczółków w celu zamontowania tymczasowej przeprawy przez Białą Głuchołaską.
Sytuacja na kolei
Obecnie ruch pociągów jest wstrzymany na dwóch odcinkach linii kolejowych: Kłodzko Główne – Kłodzko Miasto oraz Głogów – Krzepów. Wciąż nieprzejezdne są przejścia graniczne z Czechami, w tym Chałupki – Bohumin, Głuchołazy oraz Cieszyn. Częściowo przywrócono ruch pasażerski na przejściu Zebrzydowice – Petrovice.
Do tej pory przywrócono ruch na 27 odcinkach linii kolejowych. Odwołano 112 pociągów na części trasy i 8 pociągów na całej trasie.
Rano zamknięto zalaną linię kolejową w Głogowie. Pociągi PKP Intercity zostały skierowane na trasę objazdową przez Leszno, natomiast dla przewoźników regionalnych została uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. W dalszym ciągu wyłączony z użytkowania jest dworzec Kłodzko Główne.
Pociągi PKP Intercity nie kursują na liniach: Kędzierzyn-Koźle – Jelenia Góra, Jelenia Góra – Szklarska Poręba, Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice oraz Chałupki-Bohumin – przejście graniczne. Ograniczony ruch utrzymuje się na trasie Wrocław – Jelenia Góra, a na odcinku Wrocław – Zielona Góra ruch jest wstrzymany. Skrócono trasy 5 pociągów krajowych PKP Intercity, zawieszono 4 międzynarodowe, a trasy 24 skrócono.
W dniach 22-23.09.2024 pociągi PKP Intercity zostaną skierowane drogą okrężną przez Poznań Główny – Rawicz z pominięciem stacji: Brzeg Dolny, Wołów, Ścinawa, Nowa Sól, Bytom Odrzański, Głogów, Lubin, Legnica. Na pomijanym odcinku dla wybranych pociągów została zorganizowana zastępcza komunikacja autobusowa. Wprowadzono wzajemne honorowanie biletów IC w pociągach KD oraz PR na odcinku Rzepin – Wrocław Główny. Przywrócony został ruch pociągów na odcinku Jelenia Góra – Szklarska Poręba Górna.
Sytuacja hydrologiczna i stan infrastruktury przeciwpowodziowej
W Brzegu Dolnym poziom wody na godz. 15:10 wynosił 876 cm, w Głogowie 684 cm, a w Nowej Soli 623 cm. Według prognoz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowego Instytutu Badawczego, w poniedziałek rano poziom wód powinien osiągnąć maksimum w Nowej Soli, a w Nietkowie – we wtorek po południu.
Poldery Buków i Racibórz Dolny powoli się opróżniają, zachowując rezerwę powodziową i nie stwarzając zagrożenia. Wody Polskie uzgodniły z Tauronem stopniowe spuszczanie wody ze zbiornika Lubachów, położonego przed Mietkowem. W zbiorniku Nysa Otmuchów ograniczono odpływ. We Wrocławiu działają obecnie trzy poldery, a sytuacja jest stale monitorowana.
W miejscowościach, przez które przechodzi fala wezbraniowa, nie odnotowano stanów niebezpiecznych, choć w Nowej Soli obserwuje się wzrost poziomu wód. Tamtejsze wały są zagrożone przesiąkami, jednak służby odpowiednio je zabezpieczają. W Żukowicach wał przeciwpowodziowy został podwyższony o około pół metra workami z piaskiem, co pozwoliło odpowiednio zabezpieczyć teren.
Prezes PGW Wody Polskie Joanna Kopczyńska zaapelowała do władz lokalnych, aby nie wpadały w panikę i nie próbowały rozszczelniać wałów w nadziei, że skierują wodę w inne miejsca. Takie działania są niebezpieczne i mogą doprowadzić do tragedii.