W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wygodniejsze perony i sprawniejsza komunikacja kolejowa w Otwocku

06.08.2019

6 sierpnia 2019 r. wiceminister Andrzej Bittel podczas briefingu prasowego w Otwocku poinformował o efektach modernizacji tej stacji w ramach przebudowy linii kolejowej z Warszawy do Lublina.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel i prezes PKP PLK SA Ireneusz Merchel w Otwocku

Po zakończeniu modernizacji pociągi pojadą sprawniej i bezpieczniej, a  komunikacja kolejowa w mieście będzie wygodniejsza. Wartość prac realizowanych w Otwocku przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA to ok. 90 mln zł.

– Jesteśmy w fazie realizacji największych w historii inwestycji kolejowych, które realnie wpływają na poprawę dostępu mieszkańców do kolei w relacjach aglomeracyjnych i międzyregionalnych. Modernizacja stacji i przystanków w całej Polsce, tak jak na linii Lublin – Warszawa, zapewni komfortową obsługę wszystkich pasażerów. Rezultaty Krajowego Programu Kolejowego odczuwa coraz więcej obywateli – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

 

Od wiosny pasażerowie korzystają już z dwóch wygodnych peronów, wyposażonych w nowe ławki, szerokie wiaty, informację pasażerską, oświetlenie i nagłośnienie. Na perony można się dostać nowym przejściem podziemnym wyposażonymi w pochylnię. Dla osób niewidomych i niedowidzących powstały ścieżki dotykowe. Docelowo w tunelu, który połączy dwie części miasta, powstaną 2 windy zapewniające dojście osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Postępują prace przy budowie trzeciego peronu, który będzie dostosowany do obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych (tak jak peron nr 2).

Połowa stacji w Otwocku zyskała nowy układ torowy. Kontynuowane są prace w drugiej części stacji. Wykonano większość robót ziemnych, trwa budowa torów, sieci trakcyjnej oraz kontynuowana jest budowa przejść podziemnych pod torami. Łącznie na stacji zmodernizowanych zostanie 9 km torów, 11 km sieci trakcyjnej, wymienionych zostanie 30 rozjazdów. Zamontowany zostanie nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.

– Tworzymy dobre warunki do lepszych podróży w aglomeracjach i pomiędzy województwami. Dążymy do tego, aby pasażerowie mogli szybko, wygodnie i bezpiecznie podróżować pomiędzy Warszawą a Lublinem. W Otwocku mieszkańcy już korzystają z nowych peronów, i bezpiecznego skrzyżowania drogi z torami. Przebudowa całej trasy przyniesie korzyści mieszkańcom Mazowsza i Lubelszczyzny – powiedział prezes PKP PLK SA Ireneusz Merchel.

Bezkolizyjne skrzyżowania usprawnią komunikację w mieście

Od 26 lipca tego roku kierowcy korzystają z nowego przejazdu pod torami. Budowa wiaduktu kolejowego ułatwiła dojazdy i dojście m.in. do pracy i szkoły. Oprócz wiaduktu powstał nowy układ drogowy, w tym 2 ronda i chodniki dla pieszych. Budowane jest również bezkolizyjne skrzyżowanie w miejscu przejazdu kolejowo-drogowego. Obok wiaduktu powstanie tunel dla pieszych z pochylniami. Jeszcze w pierwszej połowie sierpnia rozpocznie się modernizacja drugiego wiaduktu kolejowego. Obniżona zostanie droga pod nowymi wiaduktami kolejowymi, co umożliwi przejazd wyższym pojazdom. Zakończenie wszystkich prac w Otwocku zaplanowano na grudzień 2020 r. 

Równolegle przebudowywany jest odcinek Otwock – Pilawa, na którym prace rozpoczęły się w maju 2019 r. Roboty obejmują budowę drugiego toru, obiektów inżynieryjnych, instalację sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na trasie od Otwocka do Pilawy zdemontowano wszystkie tory i sieć trakcyjną na odcinku  25 km. Trwają roboty ziemne pod nowobudowany drugi tor. Zgromadzono już 120 tys. podkładów, 140 km nowych szyn, 7398 ścianek peronowych itp. Prace na tym odcinku zakończą się w przyszłym roku.

Szybko i komfortowo na trasie Warszawa - Lublin

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu najszybszego pociągu między stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny skróci się do ok. półtorej godziny. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Sprawniejsze przejazdy zapewni drugi tor między Otwockiem a Pilawą. 

Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie www.warszawa-lublin.pl 

Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Wartość projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego z POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 r.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}