Wznowienie prac na linii kolejowej między Lublinem a Dęblinem
15.04.2019
15 kwietnia 2019 r. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wziął udział w konferencji prasowej dotyczącej wznowienia prac na odcinkach Dęblin – Nałęczów i Nałęczów – Lublin, w ramach modernizacji linii nr 7 z Lublina do Warszawy.
W ubiegłym tygodniu PKP Polskie Linie Kolejowe SA przekazały plac budowy nowym wykonawcom, którzy zaczęli gromadzić niezbędny sprzęt i pracowników.
Efektem modernizacji linii nr 7 z Lublina do Warszawy będzie skrócenie czasu podróży do stolicy do 1,5 godz. oraz zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa na 17 stacjach i przystankach. Dodatkowo budowa łącznicy usprawni ruch w lubelskim węźle kolejowym.
Modernizacja linii nr 7 Warszawa – Lublin jest największą w Polsce i szczególnie ważną inwestycją na terenie województwa lubelskiego. Za ponad 3,4 mld zł zmieni się standard 170 km linii kolejowej. Konkurencyjność kolei zwiększy się m.in. dzięki poprawie komfortu obsługi pasażerów na stacjach i przystankach oraz lepszej informacji.
Pod koniec marca PKP PLK podpisały 2 umowy na kontynuację prac modernizacyjnych na linii kolejowej Lublin – Dęblin: na odcinek Dęblin – Nałęczów razem ze stacją Nałęczów o wartości 616,4 mln zł oraz na odcinek Nałęczów – Lublin wraz ze stacją Lublin o wartości 627,7 mln zł. Umowy obejmują zakres wszystkich prac, które nie zostały zrealizowane, a znajdowały się w umowie z Astaldi, czyli roboty torowe, sieciowe i okołotorowe.
Podstawowym zadaniem nowych wykonawców jest budowa peronów, dojść dla pieszych, oświetlenia oraz ułożenie toru nr 2 na ok. 67 km odcinku między Lublinem a Dęblinem. Obecnie wykonawcy skupili się na prowadzeniu robót na 12 obiektach inżynieryjnych, takich jak wiadukty, mosty, przejścia podziemne, rozpoczęto również gromadzenie materiałów budowlanych.
Oprócz toru dokończona zostanie modernizacja 32 obiektów inżynieryjnych, w tym 11 mostów, 9 wiaduktów, 4 przepustów i 5 przejść podziemnych. Równocześnie dokończone zostaną roboty ziemne oraz prace odwodnieniowe. Wymieniona będzie sieć trakcyjna.
Na koniec września planowane jest wznowienie ruchu pociągów po jednym torze na odcinku Lublin – Dęblin i dalej do Warszawy. Zapewnione będzie mijanie się pociągów na stacjach Motycz i Lublin. Dla pasażerów będzie gotowych 19 wygodnych peronów na 17 stacjach i przystankach. Perony będą wyposażone w nowe ławki, wiaty, informację pasażerską oraz udogodnienia dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Ruch pociągów po dwóch torach będzie wznowiony pod koniec 2020 r. Po zakończeniu prac składy pojadą z prędkością 160 km/h. Sprawniejsze przejazdy zapewni drugi tor między Otwockiem a Pilawą. Powstanie 77 nowych peronów i 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych, które poprawią komfort obsługi.
Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie http://www.warszawa-lublin.pl