Założenia tematyczne
Główne tematy i zagadnienia Międzynarodowej Konferencji w Łodzi to:
- Potrzeby inwestycyjne w kontekście odnowionej polityki TEN-T i wyzwań geopolitycznych
- nowa struktura sieci: Europejskie Korytarze Transportowe, rozszerzenie sieci TEN-T na Ukrainę i Mołdawię;
- wpływ transportu na rozwój społeczno-gospodarczy UE;
- nowe wyzwania dla transportu europejskiego w aspekcie geostrategicznym – wojna w Ukrainie, wzmocnienie komponentu mobilności wojskowej, rozszerzenie UE, zmiana łańcuchów dostaw (Chiny i Półwysep Arabski, Korytarz Środkowy);
- potrzeby w zakresie finansowania infrastruktury transportowej.
- Budowanie odpornego i innowacyjnego systemu transportowego: cyfryzacja i dekarbonizacja transportu
- wyzwania w kontekście nowych przepisów unijnych, w tym Fit for 55, AFIR, Green Deal;
- kierunki dla transportu przyszłości - ewolucja czy rewolucja w infrastrukturze, taborze i cyfryzacji;
- dekarbonizacja transportu a rozwiązania cyfrowe w transporcie;
- jak planować inwestycje transportowe, aby zapewnić ich odporność na zmiany gospodarcze, społeczne, geopolityczne i klimatyczne.
- Wyzwania dla portów lotniczych w sieci TEN-T: zielone, bezpieczne i podwójnego zastosowania
- dekarbonizacja lotnisk;
- bezpieczeństwo/ochrona;
- aspekty infrastruktury wojskowej w portach lotniczych.
- Europejska Przestrzeń Morska – nowy kurs rozwoju
- inwestycje w portach morskich, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii ochrony środowiska, digitalizacji, zwiększenia ich odporności oraz udziału w wielogałęziowych łańcuchach logistycznych;
- polityka UE dla rozwoju portów morskich oraz dostępne instrumenty wsparcia wspólnotowego portów;
- regulacje globalne kształtujące procesy funkcjonowania i rozwoju portów morskich;
- aktualne trendy rynkowe i główne wyzwania współczesnych portów morskich i żeglugi morskiej.
- Efektywne finansowanie infrastruktury transportowej
- wysoki poziom ambicji nowego rozporządzenia wobec dostępnych środków – czy można realizować ambitne cele i osiągać duże efekty wykorzystując istniejącą infrastrukturę bez wielomiliardowych nakładów,
- dotychczasowe dobre praktyki finansowania infrastruktury transportowej, łączenie środków publicznych z prywatnymi, środki UE na transport,
- przyszłość finansowania infrastruktury transportowej – potrzeby versus możliwości.