W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Konferencja Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112

26.04.2024

Przedstawiciele Państwowej Straży Pożarnej na Konferencji Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112. Czterech uczestników konferencji stoi na scenie a przed ich nogami skrót EENA oraz rok.

W dniach 23 - 26.04.2024 r. w Walencji odbyła się konferencja EENA (European Emergency Number Association) – branżowa konferencja Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112. 

W przedsięwzięciu udział wzięli delegaci władz publicznych poszczególnych krajów oraz instytucji Unii Europejskiej, służb ratunkowych, naukowców, specjalistów oraz przedstawicieli stowarzyszeń, a także firm związanych z tematem bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego oraz powiadamiania ratunkowego z całego świata. 

Wśród zaproszonych gości znaleźli się również przedstawiciele Komendanta Głównego PSP z ramienia Biura Bezpieczeństwa Informacji oraz Biura Planowania Operacyjnego. 

Uczestnicy konferencji zapoznali się z rozwojem najnowszych technologii w zakresie powiadamiania ratunkowego i reagowania kryzysowego, wczesnego systemu ostrzegania ludności oraz cyberbezpieczeństwa. Spotkanie było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń nt. dobrych praktyk, z uwzględnieniem służb ratunkowych, administracji i organizacji pozarządowych. Szczególną uwagę przykuł wykład delegacji z Ukrainy, która omówiła wyzwania dot. alarmowania, powiadamiania i dysponowania służb ratowniczych do działań w czasie wojny. 
W świetle rozwoju technologicznego i postępującej informatyzacji przedstawiona została również koncepcja rozwoju systemu 112, pod kątem dysponowania do działań odpowiednich zasobów ratowniczych, w tym rozwiązań prawnych oraz eCall (systemu automatycznego powiadamiania ratunkowego, używanego w pojazdach w całej UE, który w razie wypadku automatycznie wybiera bezpłatny numer alarmowy 112). Powyższe kwestie nastawione były w głównej mierze na wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence – AI) w zakresie obsługi połączeń alarmowych. Wsparcie AI jest obecnie wdrażane pilotażowo w kilku krajach europejskich. 

Wnioski ze wdrożenia pozwolą w przyszłości na wypracowanie zautomatyzowanego (autonomicznego) systemu obsługi zgłoszeń alarmowych w zakresie pozyskiwania, przetwarzania, analizy danych i na podstawie zebranych informacji przy wykorzystaniu algorytmów predykcji zapewnić profesjonalną i szybką obsługę zgłoszenia. 

Wartym odnotowania jest również fakt, że wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz kierunki jej rozwoju w Państwowej Straży Pożarnej są przedmiotem działań, z jakimi zmaga się Zespół Komendanta Głównego PSP pracujący obecnie nad zasadami organizacji dokumentacji SK PSP ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnych narzędzi, w tym AI, pod kątem wspomagania pracy dyżurnych operacyjnych stanowisk kierowania PSP. 

  

Opracowanie i zdjęcia: Biuro Bezpieczeństwa Informacji/Biuro Planowania Operacyjnego KG PSP 

 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}