Konferencja Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112
26.04.2024
W dniach 23 - 26.04.2024 r. w Walencji odbyła się konferencja EENA (European Emergency Number Association) – branżowa konferencja Europejskiego Stowarzyszenia Numeru Alarmowego 112.
W przedsięwzięciu udział wzięli delegaci władz publicznych poszczególnych krajów oraz instytucji Unii Europejskiej, służb ratunkowych, naukowców, specjalistów oraz przedstawicieli stowarzyszeń, a także firm związanych z tematem bezpieczeństwa, zarządzania kryzysowego oraz powiadamiania ratunkowego z całego świata.
Wśród zaproszonych gości znaleźli się również przedstawiciele Komendanta Głównego PSP z ramienia Biura Bezpieczeństwa Informacji oraz Biura Planowania Operacyjnego.
Uczestnicy konferencji zapoznali się z rozwojem najnowszych technologii w zakresie powiadamiania ratunkowego i reagowania kryzysowego, wczesnego systemu ostrzegania ludności oraz cyberbezpieczeństwa. Spotkanie było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń nt. dobrych praktyk, z uwzględnieniem służb ratunkowych, administracji i organizacji pozarządowych. Szczególną uwagę przykuł wykład delegacji z Ukrainy, która omówiła wyzwania dot. alarmowania, powiadamiania i dysponowania służb ratowniczych do działań w czasie wojny.
W świetle rozwoju technologicznego i postępującej informatyzacji przedstawiona została również koncepcja rozwoju systemu 112, pod kątem dysponowania do działań odpowiednich zasobów ratowniczych, w tym rozwiązań prawnych oraz eCall (systemu automatycznego powiadamiania ratunkowego, używanego w pojazdach w całej UE, który w razie wypadku automatycznie wybiera bezpłatny numer alarmowy 112). Powyższe kwestie nastawione były w głównej mierze na wykorzystanie możliwości sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence – AI) w zakresie obsługi połączeń alarmowych. Wsparcie AI jest obecnie wdrażane pilotażowo w kilku krajach europejskich.
Wnioski ze wdrożenia pozwolą w przyszłości na wypracowanie zautomatyzowanego (autonomicznego) systemu obsługi zgłoszeń alarmowych w zakresie pozyskiwania, przetwarzania, analizy danych i na podstawie zebranych informacji przy wykorzystaniu algorytmów predykcji zapewnić profesjonalną i szybką obsługę zgłoszenia.
Wartym odnotowania jest również fakt, że wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz kierunki jej rozwoju w Państwowej Straży Pożarnej są przedmiotem działań, z jakimi zmaga się Zespół Komendanta Głównego PSP pracujący obecnie nad zasadami organizacji dokumentacji SK PSP ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnych narzędzi, w tym AI, pod kątem wspomagania pracy dyżurnych operacyjnych stanowisk kierowania PSP.
Opracowanie i zdjęcia: Biuro Bezpieczeństwa Informacji/Biuro Planowania Operacyjnego KG PSP