W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odprawa kadry dowódczej Centralnego Odwodu Operacyjnego Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego

07.11.2023

11 funkcjonariuszy PSP siedzi przy stole podczas odprawy

W dniach 6 – 7 grudnia 2023r., przedstawiciele Biura Planowania Operacyjnego Komendy Głównej PSP  pod przewodnictwem zastępcy komendanta głównego PSP nadbryg. dr inż. Arkadiusza Przybyły, przeprowadzili w trybie wideokonferencji odprawę kadry dowódczej Centralnego Odwodu Operacyjnego Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.

W odprawie udział wzięli przedstawiciele wszystkich Komend Wojewódzkich PSP oraz Szkół PSP, ze szczególnym uwzględnieniem kadry dowódczej COO. Przedsięwzięcie otworzył nadbryg. dr inż. Arkadiusz Przybyła, a wprowadzenia i przedstawienia agendy dokonał st. bryg. Jacek Zalech dyrektor Biura Planowania Operacyjnego KG PSP.

Zagadnienia omawiane na odprawie podzielone zostały na bloki tematyczne:

Pierwszy dzień odprawy:

Blok I – Funkcjonowanie centralnego odwodu operacyjnego z uwzględnieniem:

  1. organizacji centralnego odwodu operacyjnego,
  2. wniosków i spostrzeżeń z krajowych ćwiczeń ratowniczych przeprowadzonych w 2023 roku oraz planów ćwiczeń na rok 2024,
  3. wniosków i spostrzeżeń z działań ratowniczych prowadzonych poza granicami Polski przez moduły PSP (Turcja – USAR POLAND, Grecja – GFFFV),
  4. doświadczeń z prepozycjonowania poza granicami Polski przez moduły PSP (Francja GFFF),
  5. organizacji ratownictwa medycznego.

Blok II – Studium przypadku na przykładzie międzynarodowych ćwiczeń ratowniczych COOPERTION 2023 z uwzględnieniem:

organizacji działań ratowniczych na poziomie strategicznym (wraz z elementami poziomu taktycznego i interwencyjnego) w kontekście struktury kierowania tymi działaniami, podziału terenu akcji na poszczególne epizody i odcinki bojowe, w tym organizacji łączności – aspekty operacyjne i aspekty prawne.

Blok III – Moduły ratownicze do działań międzynarodowych z uwzględnieniem:

  1. organizacji działań poszukiwawczo-ratowniczych,
  2. funkcjonowania modułów GFFF i HCP,
  3. funkcjonowania modułów GFFFV i USAR POLAND,
  4. funkcjonowania modułów CBRN.

W drugim dniu odprawy poruszono zagadnienia:

Blok I – Ratownictwo specjalistyczne z uwzględnieniem:

  1. budowy przez Państwową Straż Pożarną, Platformy Chmurowej Integracji Danych organizowanej przez KG PSP, na której osadzone zostaną systemy i aplikacje wpływające na sprawność funkcjonowania KSRG, w tym monitoring gotowości operacyjnej, wraz z obszarami chronionymi specjalistycznych grup ratowniczych, na przykładzie wybranej specjalizacji,
  2. omówienia transformacji cyfrowej w PSP, w tym w zakresie budowy cyfrowych systemów radiowych w standardzie DMR i TETRA,
  3. organizacji ratownictwa wodno-nurkowego,
  4. organizacji ratownictwa wysokościowego,
  5. organizacji ratownictwa technicznego,
  6. organizacji ratownictwa chemiczno-ekologicznego.

Blok II – Kontrole Najwyższej Izby Kontroli i Departamentu Kontroli MSWiA z uwzględnieniem m.in.:

  1. wniosków i spostrzeżeń z kontroli NIK specjalistycznych grup ratowniczych – KW PSP Gdańsk i KW PSP Białystok,
  2. aktualizacji Zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego PSP z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie sposobu przeprowadzania inspekcji gotowości operacyjnej podmiotów KSRG oraz Zasad planowania i sprawozdawczości prowadzonych inspekcji gotowości operacyjnej.   

Blok III – Akcje edukacyjne, komunikaty, panel dyskusyjny z uwzględnieniem:

  1. akcji edukacyjnej "Ratopasy" – zespołu Firetrap
  2. komunikatów, w tym omówieniem Decyzji Komendanta Głównego PSP ws. powołania zespołów zadaniowych ds.:
  • wypracowania zmian w dokumentach dotyczących organizacji łączności, alarmowania, powiadamiania, dysponowania oraz współdziałania na potrzeby działań ratowniczych,
  • opracowania „Standardu wyposażenia samochodu specjalnego Samochód Dowodzenia i Łączności typu SLDł – kompanijne stanowisko dowodzenia” oraz „Standardu wyposażenia samochodu specjalnego Samochód Dowodzenia i Łączności typu SDł – batalionowe stanowisko dowodzenia”,
  • opracowania „Standardu wyposażenia samochodu specjalnego Samochód Ratownictwa Wysokościowego typu SLRWys” oraz „Standardu wyposażenia samochodu specjalnego Samochód Ratownictwa Wysokościowego typu SRWys”,
  • opracowania kierunków rozwoju oraz wypracowania zmian w dokumentach w zakresie wykorzystania Bezzałogowych Statków Powietrznych w Państwowej Straży Pożarnej,
  • opracowania „Ramowych wytycznych Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej do sporządzenia zasad organizacji dokumentacji stanowisk kierowania…” oraz „Ramowych wytycznych Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej standaryzacji wyposażenia stanowisk kierowania…”.

Opracowanie: Biuro Planowania Operacyjnego KG PSP
Zdjęcia: Anna Sobótka

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}