Polska Pomoc realizowana przez PSP dla Gruzji – podsumowanie trzyletniej współpracy
21.12.2023
20 grudnia 2023 r. w Komendzie Głównej PSP przeprowadzono warsztaty w formie wideokonferencji stanowiące podsumowanie trzyletniego programu współpracy pn. „Analiza oraz plan rozwoju sieci jednostek ratowniczych w ramach zarządzania kryzysowego w Gruzji”, realizowanego w latach 2021-2023 ze środków polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej (Biuro Planowania Operacyjnego i Biuro Bezpieczeństwa Informacji) oraz Akademię Pożarniczą.
Projekt obejmował szereg kroków zrealizowanych w trzech modułach, a jego głównym celem było diagnozowanie gruzińskiego systemu ratowniczego, identyfikacja potrzeb, oraz rozwijanie i wdrażanie rozwiązań usprawniających zarządzanie kryzysowe. Działania obejmowały m.in. wideokonferencje, badania terenowe, warsztaty, szkolenia ćwiczenia oraz rozwój mapy drogowej dla systemu ratowniczego, ze szczególnym uwzględnieniem budowy ratownictwa wysokościowego i technicznego.
W przedsięwzięciu udział wzięli: Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej, Akademia Pożarnicza, Służba Zarządzania Kryzysowego Gruzji oraz liczni eksperci i specjaliści z Polski i Gruzji. Inicjatywa umożliwiła wymianę doświadczeń, wiedzy oraz najlepszych praktyk pomiędzy obydwoma krajami.
Projekt "Analiza oraz plan rozwoju sieci jednostek ratowniczych w ramach zarządzania kryzysowego w Gruzji" obejmował szereg działań, w tym:
- wideokonferencje i badania terenowe: Analiza istniejącego systemu ratowniczego w Gruzji, identyfikacja potrzeb i wyzwań.
- warsztaty, szkolenia i ćwiczenia: Przeszkolenie gruzińskich strażaków, wymiana wiedzy i doświadczeń między polskimi a gruzińskimi specjalistami.
- opracowanie mapy drogowej rozwoju sieci jednostek ratowniczych w Gruzji
- zakup sprzętu ratowniczego oraz urządzeń i systemów IT.
Dodatkowo w ramach wsparcia funkcjonowania gruzińskich stanowisk kierowania, przedstawiono koncepcję wdrożenia nowoczesnych rozwiązań z zakresu teleinformatyki w strukturach gruzińskiej straży pożarnej dla którego podstawowym składnikiem planowanych działań jest wdrożenie systemu komunikacji ResQNet, opartego na protokole Matrix. Cechą wyróżniającą tego rozwiązania jest szyfrowanie, gwarantujące najwyższy poziom bezpieczeństwa wymiany informacji.
System ResQNet docelowo ma zostać uruchomiony dla wszystkich jednostek ratowniczych straży pożarnej oraz stanowisk kierowania Służby Zarządzania Kryzysowego Gruzji (EMS). To nowoczesne rozwiązanie znacząco usprawni komunikację, co będzie kluczowe dla efektywnego zarządzania sytuacjami kryzysowymi. W ramach przedmiotowego projektu, system uruchomiono w fazie testowej i objęto nim stolicę Państwa Tbilisi.
Na podstawie potrzeb zidentyfikowanych w zakresie rozwoju teleinformatycznego EMS w ramach realizowanego projektu oraz podjętych działań inicjujących, Komenda Główna PSP wspólnie z Akademią Pożarniczą przygotowała i rozpoczęła kolejny projekt w ramach Polskiej Pomocy pn. „Opracowanie koncepcji rozwinięcia systemu teleinformatycznego do efektywnego zarządzania zdarzeniami kryzysowymi przez Służbę Zarządzania Kryzysowego Gruzji oraz przygotowanie jego wdrożenia w skali kraju”.
Celem projektu jest stworzenie zaawansowanego systemu teleinformatycznego, który będzie wspierał efektywne zarządzanie zdarzeniami kryzysowymi w Gruzji. Wdrożenie rozwiązania wpłynie na zwiększenie poziomu świadomości sytuacyjnej na miejscu zdarzenia System w założeniu zaprojektowany jest tak, aby integrować się z istniejącą infrastrukturą IT EMS oraz umożliwiać bieżącą komunikację i koordynację działań pomiędzy centrum powiadamiania ratunkowego, centrum operacyjnym straży pożarnej oraz jednostkami ratowniczymi na terenie Gruzji.
Podczas spotkania przedstawiciele Biura Planowania Operacyjnego oraz Biura Bezpieczeństwa Informacji KG PSP dokonali prezentacji działań zrealizowanych w ramach tej inicjatywy, a także omówili kluczowe aspekty projektu oraz działań zrealizowanych w ramach poszczególnych modułów, w tym: w zakresie zakupów sprzętowych, opracowania wymagań technicznych oraz budowy elementów systemu teleinformatycznego, a także jego architektury. Przedyskutowane zostały również wstępne plany dotyczące wdrożenia systemu, szkoleń dla użytkowników oraz długoterminowego wsparcia i monitorowania po wdrożeniu, które będą realizowane w 2024 r.
Projekt teleinformatyczny jest przełomowy zarówno z punktu widzenia technologii, jak i międzynarodowej współpracy. Przewiduje się, że wdrożenie tego systemu znacząco podniesie efektywność działań ratowniczych w Gruzji, zwiększając tym samym bezpieczeństwo publiczne i zdolności reagowania na sytuacje kryzysowe.
Wartym odnotowania jest również fakt, że Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, mając na uwadze stwierdzone przez zespół ekspercki ogromne potrzeby w zakresie doposażenia straży pożarnej w Gruzji w pojazdy ratownictwa technicznego (do roku 2024 Gruzja nie posiadała ani jednego takiego pojazdu), podobnie jak w przypadku pojazdów i sprzętu ratowniczego przekazanego na Ukrainę, podjął decyzję o organizacji przedsięwzięcia, celem przekazania trzech ciężkich samochodów ratownictwa drogowego (SCRDr), jakie w chwili obecnej zostały zastąpione w Polsce nowocześniejszymi rozwiązaniami. Oficjalne przekazanie pojazdów nastąpiło podczas ćwiczeń ratowniczych, zorganizowanych w ramach przedmiotowego projektu, które to ćwiczenia odbyły się na terenie Gruzji w czerwcu bieżącego roku. Obecnie pojazdy, na co dzień uczestniczą w działaniach ratowniczych na terenie Gruzji i wspomagają gruzińskich strażaków w ratowaniu zagrożonego życia ludzkiego.
Trzyletni program współpracy PSP i EMS niewątpliwie osiągnął imponujące efekty, skupiając się na rozwoju ratownictwa specjalistycznego, zarówno wysokościowego, jak i technicznego, a także systemów teleinformatycznych Dzięki szczegółowej analizie jednostek ratowniczych udało się zidentyfikować kluczowe obszary wymagające rozwoju. Efekty te obejmowały wzmocnienie potencjału ratowniczego poprzez nowoczesne szkolenia i ćwiczenia ratownicze oraz dostarczenie specjalistycznego sprzętu, co znacząco poprawiło gotowość Gruzji na różnorodne wyzwania kryzysowe. Projekt ten przyczynił się także do budowania międzynarodowej współpracy, wymiany doświadczeń oraz ulepszenia zarządzania kryzysowego i koordynacji działań ratowniczych, co z kolei podniosło ogólny standard bezpieczeństwa w kraju.
Dynamicznie rozwijający się system ratowniczy Gruzji w dalszym ciągu potrzebuje wsparcia, w szczególności w zakresie ratownictwa specjalistycznego. Dlatego Komenda Główna PSP w bliskiej współpracy z Akademią Pożarniczą opracowała założenia do nowego programu wsparcia Służby Zarządzania Kryzysowego Gruzji w ramach Polskiej Pomocy. Jest on ukierunkowany głównie na rozwój ratownictwa wysokościowego oraz technicznego. W jego ramach zakłada się przeprowadzenie serii specjalistycznych szkoleń oraz doposażenie wskazanych przez EMS jednostek ratownictwa specjalistycznego. Obecnie KG PSP oraz APoż. oczekują na akceptację nowego projektu przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
W spotkaniu podsumowującym udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Biura Planowania Operacyjnego KG PSP, Biura Bezpieczeństwa Informacji, Biura Ochrony Ludności KG PSP oraz Akademii Pożarniczej. Stronę gruzińską reprezentował m.in.: Pan David Sukhishvili – szef Departamentu Pożarniczego i Ratowniczego Służby Zarządzania Kryzysowego Gruzji.
Opracowanie: Biuro Planowania Operacyjnego KG PSP
Zdjęcia: st. kpt. Piotr Zwarycz, st. str. Krzysztof Pisz, Piotr Tabencki