Posiedzenie Zespołu Komendanta Głównego PSP ds. opracowania „Zasad współpracy ze statkami powietrznymi w KSRG”
09.06.2023
W dniach 05-07.06.2023 r. w Charzykowach, w Ośrodku Szkoleniowo-Wypoczynkowym Komendy Powiatowej PSP w Chojnicach (@KP PSP Chojnice) odbyło się kolejne posiedzenie Zespołu Komendanta Głównego PSP ds. opracowania „Zasad współpracy ze statkami powietrznymi w ksrg”.
W trakcie posiedzenia członkowie zespołu podsumowali dotychczasowy stan prac nad poszczególnymi obszarami dokumentu. Są to m.in.:
- potencjał i dobre praktyki wykorzystania statków powietrznych (załogowych i bezzałogowych) w działaniach JOP,
- standard wyposażenia jednostek organizacyjnych PSP w Bezzałogowe Statki Powietrzne (BSP) oraz minimalne wymagania techniczne dla BSP i szkoleniowe dla operatorów,
- zasady dysponowania statków powietrznych do działań JOP,
- koordynacja operacji lotniczych w trakcie działań JOP, w tym program szkolenia Koordynatorów Operacji Lotniczych PSP,
- Standardowe Procedury Operacyjne dot. współpracy ze statkami powietrznymi oraz koordynacji operacji lotniczych.
Podczas posiedzenia omówiono również wnioski z ćwiczenia Leśnik 23, które odbyło się w kwietni na terenie Centrum Szkolenia Bojowego Drawsko oraz zaplanowano udział członków Zespołu w kolejnym ćwiczeniu międzywojewódzkim, aby zweryfikować przyjęte w toku prac Zespołu założenia. Kolejnym elementem spotkania była wizyta w Leśnej Bazie Lotniczej w miejscowości Uboga.
Posiedzenie zwizytowali i zapoznali się z obecnym stanem prac Zespołu: st. bryg. Marcin Kucharski – Zastępca Dyrektora Biura Planowania Operacyjnego KG PSP oraz nadbryg. Piotr Socha – Pomorski Komendant Wojewódzki PSP.
Miejsce spotkania Zespołu nie zostało wybrane przypadkowo. W nocy z 10 na 11 sierpnia 2017 r. na terenie powiatu chojnickiego miała miejsce jedna z największych nawałnic w historii, która spowodowała śmierć 5 osób – w tym 2 harcerek na obozie harcerskim w miejscowości Suszek. Do działań związanych ewakuacją ok. 140 członków obozu harcerskiego PSP próbowała uruchomić śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, Straży Granicznej oraz Marynarki Wojennej RP. Śmigłowce H135 LPR (z Gdańska, Bydgoszczy i Koszalina) przewidziane były do udzielenia pomocy poszkodowanym harcerzom. Warunki atmosferyczne uniemożliwiały start w rejon działań. Śmigłowiec Marynarki Wojennej W-3WARM uruchomiony został w celu transportu strażaków na miejsce działań, lecz również w tym przypadku warunki meteorologiczne uniemożliwiły start. Śmigłowiec SG W-3AM Anakonda został zadysponowany w celu transportu na miejsce zdarzenia ratowników SGPR Gdańsk. Także w tym przypadku, ze względu na warunki atmosferyczne, nie udało się dolecieć do celu i dowódca statku powietrznego podjął decyzję o powrocie na lotnisko. Działania takie jak te w m. Suszek (a także np. w trakcie powodzi) pokazują konieczność ścisłej współpracy PSP z podmiotami dysponującymi załogowymi statkami powietrznymi, rozumianą jako natychmiastową gotowość do podjęcia działań na wniosek PSP, w celu ratowania życia i zdrowia obywateli.
Wzmocnieniem wspomnianej gotowości jest niewątpliwie pozyskanie przez PSP, przy udziale funduszy NFOŚ, dwóch śmigłowców S-70i Black Hawk dla Policji. Odbiór pierwszej maszyny zaplanowany jest już na 15 sierpnia br. Należy jednak pamiętać, że wymagana do prowadzenia operacji lotniczych gotowość to nie tylko fizyczne posiadanie sprzętu, ale przede wszystkim ciągłe szkolenie, doskonalenie i zgrywanie ratowników z załogami.
Opracowanie i zdjęcia: st. kpt. Marcin Janik BPO KG