W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stanowisko IK UP w sprawie obowiązku przeprowadzania procedur poprzez Bazę Konkurencyjności.

Z uwagi na pojawiające się ze strony potencjalnych beneficjentów programów na lata 2021-2027 wątpliwości odnośnie obowiązku prowadzenia komunikacji w zakresie postępowań prowadzonych zgodnie z Zasadą konkurencyjności, wyłącznie poprzez Bazę Konkurencyjności, Instytucja Pośrednicząca przekazuje stanowisko Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa (IK UP) w przedmiotowej sprawie.

W ocenie IK UP Zasada konkurencyjności, jako procedura ponoszenia wydatków w  projektach, powinna być przeprowadzona w Bazie konkurencyjności. Beneficjenci niebędący podmiotowo obowiązani do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, zgodnie z zasadami kwalifikowalności, przyjmują wymóg ponoszenia wydatków w procedurze Zasady konkurencyjności. Jest to procedura zakupowa realizująca uczciwą konkurencję, która jest zgodna z przepisami prawa unijnego oraz prawa krajowego w dziedzinie wydatkowania środków publicznych (w tym środków europejskich). Natomiast Baza konkurencyjności (obecna wersja: BK21) jest narzędziem teleinformatycznym służącym do jak najpełniejszego realizowania Zasady konkurencyjności.

Bazę konkurencyjności można interpretować także jako cyfrowy konkurencyjny rynek, na którym waży się popyt i podaż towarów i usług, a tym samym ustalają się aktualne, konkurencyjne ceny rynkowe. Każde wyjście zamawiającego z obecności na BK21 wpływa potencjalnie na osłabienie konkurencji. Rezygnacja z obecności na rynku jest przeciwstawna celowi nadrzędnemu Zasady konkurencyjności. Jednocześnie Baza konkurencyjności spełnia inne wymogi związane z realizacją oraz monitoringiem realizacji projektów, agregacją danych, czy archiwizacją. Jest to także narzędzie przystosowane do przeprowadzania audytów i kontroli procedur zakupowych obowiązujących beneficjentów polityki spójności.

Zasada konkurencyjności, jako procedura przeprowadzana w Bazie konkurencyjności funkcjonuje już kolejną perspektywę finansową. Baza, jako narzędzie teleinformatyczne, jest udoskonalana wraz z doświadczeniami płynącymi z poprzednich perspektyw finansowych. Istniejąca od kilku perspektyw finansowych procedura zakupowa przeprowadzana w dedykowanej bazie, została uznana i zaakceptowana przez służby kontrolno-audytowe na poziomie unijnym (Komisja Europejska – KE) oraz krajowym (Instytucja Audytowa – IA), co ma wyraz w audytach projektów przeprowadzanych przez te instytucje. Ustalenia audytowe KE i IA są podstawą do ustalania prawidłowości ponoszonych wydatków. Ukształtowana praktyka w zakresach funkcjonalności Bazy konkurencyjności jest zgodna z wnioskami płynącymi z tych ustaleń, dzięki czemu beneficjenci w pełni stosujący się do jej wymogów mogą być pewni prawidłowości ponoszonych wydatków.

Wyłączenia od przeprowadzania Zasady konkurencyjności na BK21 określają Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków 2021-2027. Należy je stosować ściśle oraz jedynie w indywidualnych postępowaniach. Wszelkie nieuzasadnione odstępstwa od procedowania określonego w Wytycznych, zwłaszcza te o charakterze systemowym, mogą rodzić poważne ryzyko audytowe nie tylko dla konkretnych projektów, ale dla wszystkich programów – w konsekwencji grożąc potencjalną korektą systemową nałożoną na wszystkie programy krajowe i regionalne.

Z powyżej wskazanych powodów brak jest możliwości, aby Zasada konkurencyjności była realizowana na platformie zakupowej innej niż Baza konkurencyjności. Jednocześnie, dopuszcza się możliwość dodatkowego publikowania ogłoszenia (zapytania ofertowego) w innych miejscach, niemniej z odpowiednim odesłaniem do Bazy konkurencyjności.

{"register":{"columns":[]}}