W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Uproszczone sprawozdania z użytkowanych samochodów elektrycznych oraz autobusów zero i niskoemisyjnych w komunikacji miejskiej

08.01.2025

Do 31 stycznia 2025 r. samorządy oraz naczelne i centralne ograny administracji państwowej muszą złożyć Ministerstwu Klimatu i Środowiska nowe formularze sprawozdań dotyczące liczby i udziału procentowego użytkowanych samochodów elektrycznych oraz autobusów zero i niskoemisyjnych w komunikacji miejskiej. Nowy, uproszczony wzór sprawozdania wynika z przyjętej nowelizacji ustawy o elekromobliności i paliwach alternatywnych.

W nowym formularzu zlikwidowano tabelę dotyczącą zadań publicznych. Dodatkowo zamiast z kilku formularzy, sprawozdający (bez rozróżnienia jak dotychczas na gminy, powiaty, województwa, centralne i naczelne organy administracji państwowej) korzystają z jednego dokumentu, podzielonego na dwa arkusze.  

  • Arkusz „Pojazdy samochodowe” wypełniają wszystkie zobowiązane jednostki, tj. naczelne i centralne organy administracji państwowej oraz jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 tys. 

  • Arkusz „Autobusy” wypełniają wyłącznie gminy o liczbie mieszkańców większej niż 50 tys.

 

Więcej szczegółowych informacji wraz z instrukcją wypełnienia i formularzem znajduje się na stronie: 

 

Co jeszcze zmieniamy? 

Zgodnie z ustawą z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. Poz. 1853) od 1 stycznia 2025 r.: 

  • Dla wszystkich samorządów znika obowiązek wykonywania, zlecania lub powierzania wykonania zadań publicznych z zapewnieniem minimalnego udziału pojazdów elektrycznych lub napędzanych gazem ziemnym. 

  • Zgodnie z nowymi przepisami, samorządy o liczbie mieszkańców 50 – 100 tys. zobowiązane są do wykorzystywania autobusów zero i niskoemisyjnych do świadczenia komunikacji miejskiej, jednak bez określania minimalnych progów. 

  • Znika obowiązek sporządzania analizy kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej. 

  • Minimalny udział samochodów elektrycznych we flotach obsługujących urzędy jednostek samorządu terytorialnego o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tys. wyniesie 22 proc. (zamiast jak dotychczas 30 proc.). 

 
Od 1 stycznia 2026 r.: 

  • Gminy, w których liczba mieszkańców jest większa niż 100 tys. oraz podmioty, które realizują przewozy pasażerskie komunikacji miejskiej na ich obszarze, zobowiązanie zostaną do nabywania wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. 

  • Pojazdy służące do obsługi Ministerstwa Obrony Narodowej zostaną wyłączone z konieczności zapewnienia odpowiedniego udziału pojazdów elektrycznych we flocie samochodowej. 

  • Naczelne i centralne organy administracji państwowej będą musiały zapewnić udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych na poziomie 22%.  

{"register":{"columns":[]}}