Świadczenia ratownicze
Informacje ogólne
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze (corocznie waloryzowane) z tytułu wysługi lat w OSP w wysokości 200 zł.
Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (wymagany bezpośredni udział co najmniej raz w roku) - przez co najmniej przez 25 lat (w przypadku mężczyzn) oraz 20 lat (w przypadku kobiet). Przy naliczaniu okresu czynnego uczestnictwa w działaniach ratowniczych nie jest wymagane zachowanie ciągłości wysługi lat w OSP.
Świadczenie ratownicze przyznaje się na wniosek zainteresowanego złożony do komendanta powiatowego (miejskiego) PSP – tj. organu przyznającego, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy strażak ratownik OSP. Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu przez mężczyznę 65 roku życia, a przez kobietę 60 roku życia.
Świadczenie wypłaca Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA:
- wypłata następuje miesięcznie, do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze (art. 18 ust. 2 ustawy);
- zgodnie z art. 51. ust 1. ustawy, osobie, która złoży wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego w terminie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, przyznaje się prawo do świadczenia ratowniczego od miesiąca wejścia w życie ustawy, o ile w miesiącu tym spełniała wszystkie niezbędne warunki do nabycia prawa do świadczenia ratowniczego.
Wzór wniosku o przyznanie świadczenia określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 2 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2579) wydane na podstawie art. 17 ust.11 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych.
Procedura ubiegania się o świadczenie ratownicze
- Pobierz i wydrukuj pliki „Oświadczenie świadka”, "Wniosek o przyznanie swiadczenia ratowniczego". Pliki znajdują się poniżej, a w wersji wydrukowanej w Urzędzie Miasta i w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Dąbrowie Górniczej.
- Wypełnij wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego, podpisz go, a także klauzulę informacyjną.
- Znajdź 3 świadków, którzy potwierdzą Twój udział w działaniach ratowniczych przed 01.01.2022 r. Pamiętaj, że jeden ze świadków musi być osobą pełniącą funkcje publiczne w poświadczanym okresie.
- Wypełnione i podpisane oświadczenia i klauzule informacyjne przekaż do Urzędu Miasta do weryfikacji przez Prezydenta.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku otrzymasz decyzję o przyznaniu świadczenia ratowniczego.
Dodatkowych informacji udziela:
- Sekcja Organizacyjno - Kadrowa - tel. 47 851 05 04
Materiały
Rozporządzenie_MSWiA_w_sprawie_wniosku_o_przyznanie_świadczenia_ratowniczegoRozporządzenie_MSWiA_w_sprawie_wniosku_o_przyznanie_świadczenia_ratowniczego.pdf 0.97MB instrukcja_pomocnicza_dla_członków_OSP
instrukcja_pomocnicza_dla_członków_OSP.pdf 0.19MB Oświadczenie_świadka
Oświadczenie_świadka.docx 0.02MB Wniosek o przyznanie świadczenia ratowniczego
Wniosek_o_przyznanie_świadczenia_ratowniczego.pdf 0.26MB Klauzula_inf_dla_Wnioskującego
Klauzula_inf_dla_Wnioskującego.docx 0.02MB