Petycje
17.06.2020
Chcesz złożyć petycję? Dowiedz się, jak to zrobić.
Osoby i podmioty zainteresowane złożeniem petycji do pomorskiego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. 2018, poz. 870), prosimy o zapoznanie się z informacją umieszczoną na stronie BIP KM PSP Gdynia.
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. stanowi:
Art. 63. Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.
Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego.
Od dnia 6 września 2015 r. sposób składania i rozpatrywania petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. 2018, poz. 870).
Petycje są formą bezpośredniego uczestnictwa obywateli w procesie sprawowania władzy. Petycje to indywidualne lub zbiorowe propozycje odnoszące się do wszelkich spraw związanych z życiem publicznym.
Zgodnie z art. 2 ust. 3 przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności:
- Zmiany przepisów prawa.
- Podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję.
- Życia zbiorowego.
- Wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego.
Przedmiot petycji musi dotyczyć spraw będących w zakresie zadań i kompetencji pomorskiego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej. W przypadku braku właściwości, KW PSP będąca adresatem petycji przesyła ją w terminie do 30 dni od dnia złożenia, do podmiotu właściwego do jej rozpatrzenia, zawiadamiając o tym równocześnie podmiot wnoszący petycję (art. 6 ust. 1).
Elementy składowe petycji reguluje art. 4.
Petycja powinna zawierać:
- Oznaczenie podmiotu wnoszącego petycję: imię i nazwisko (petycja indywidualna), nazwa podmiotu (petycja zbiorowa w imieniu organizacji, stowarzyszenia lub grupy osób).
- Dokładny adres do korespondencji: miejscowość, ulica, numer domu i lokalu, e – mail.
- Tytuł petycji.
- Wskazanie adresata petycji.
- Wskazanie przedmiotu petycji.
- Uzasadnienie (ewentualne załączniki w postaci dokumentów).
- Pod petycją musi być złożony podpis przez podmiot wnoszący petycję albo przez osobę reprezentującą podmiot oraz pod informacją o udostępnieniu danych osobowych, zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Podpis pod petycją składaną za pomocą środków komunikacji elektronicznej reguluje art. 4 ust. 5 ustawy.
Jeśli petycja nie spełnia wymogów, o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt. 1 lub 2 pozostawia się ją bez rozpatrzenia, co reguluje art. 7. W zależności od charakteru braków formalnych petycji (np. pisemnego upoważnienia lub zgody) KM PSP zobowiązana jest do wezwania wnoszącego petycję do uzupełnienia braków w terminie 30 dni od dnia złożenia petycji.
Termin rozpatrzenia petycji: bez zbędnej zwłoki, jednak nie później, niż w terminie 3 miesięcy od dnia jej złożenia.
Petycje można składać:
- Listownie na adres: KOMENDA MIEJSKA PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ w GDYNI, ul. Władysława IV 12/14, 81 – 353 Gdynia.
- Doręczyć osobiście – do sekretariatu KM PSP Gdynia, ul. Władysława IV 12/14, w godzinach 07:30 – 15:30.
- Za pośrednictwem ePUAP.
- Za pośrednictwem poczty elektronicznej – na adres: sekretariat.gdynia@straz.gda.pl, z zaznaczeniem w tytule „Petycja”.
Sposób załatwienia petycji nie może być przedmiotem skargi.
W zakresie nieuregulowanym przez Ustawę o petycjach z 6 września 2015 r. stosowane są przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 870)
- Pierwsza publikacja:
- 25.09.2020 14:05 Łukasz Płusa
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- mł. asp. Radosław Ruszewski
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Petycje | 2.0 | 18.01.2024 11:16 Paweł Puścian |
Petycje | 1.0 | 25.09.2020 14:05 Łukasz Płusa |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP