Handel zagraniczny na rynku zbóż, produktów mięsnych i produktów mlecznych
Od początku sezonu 2022/2023 (w okresie lipiec 2022 r. – kwiecień 2023 r.) eksport ziarna zbóż z Polski był o 41% większy niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu i wyniósł 9,0 mln ton.
W strukturze wywozu pszenica stanowiła 47%, kukurydza – 39%, a żyto – 4%. Krajowi eksporterzy lokowali zboże głównie na rynku unijnym (67% wywiezionego ziarna). Do krajów trzecich wywieziono blisko 3 mln ton zbóż (33% wywiezionego ziarna).
W okresie styczeń-kwiecień 2023 r. przychody uzyskane przez przedsiębiorców ze sprzedaży zagranicznej mięsa, przetworów mięsnych i żywca były o 11% wyższe niż rok wcześniej i wyniosły 3,25 mld EUR (15,3 mld zł), stanowiąc 19% wartości całego polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych.
W okresie styczeń–kwiecień 2023 r. wartość wywozu produktów mlecznych z Polski wyniosła ponad 1,2 mld EUR (5,7 mld zł) i była o 2,5% wyższa niż w porównywalnym okresie 2022 r. Jednocześnie na import tego asortymentu wydatkowano 0,5 mld EUR (2,5 mld zł), o 6% więcej niż w okresie styczeń–kwiecień 2022 r.