W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyniki polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych w okresie styczeń–listopad 2024 r.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w okresie od stycznia do listopada 2024 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 49,2 mld EUR (212 mld zł) i była o 2,3% (1,1 mld EUR) wyższa w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.

logo

Wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski w całym 2023 r. była o 9% wyższa niż w 2022 r. i wyniosła 52,1 mld EUR (238 mld zł).

Polski handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi (mld EUR)

Źródło: opracowanie Biura Analiz i Strategii KOWR na podstawie danych Ministerstwa Finansów, 2024 r. – dane wstępne.

W okresie jedenastu miesięcy 2024 r. czynnikiem wpływającym na rosnące przychody uzyskiwane z eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski były wzrostowe tendencje cen żywności na rynku globalnym. Równocześnie ograniczająco na sprzedaż zagraniczną żywności oddziaływał mniej korzystny dla krajowych eksporterów kurs złotego wobec euro i dolara amerykańskiego niż to miało miejsce w analogicznych miesiącach 2023 r.

 

 

Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski w 2024 r.
w ujęciu miesięcznym

Źródło: opracowanie Biura Analiz i Strategii KOWR na podstawie wstępnych danych Ministerstwa Finansów.

 

Eksport artykułów rolno-spożywczych do Unii Europejskiej

Udział rynku unijnego w polskim eksporcie rolno-spożywczym wyniósł 74%.

Wpływy uzyskane ze sprzedaży towarów żywnościowych na rynku UE były o 2% większe niż w analogicznym okresie roku 2023 i osiągnęły 36,3 mld EUR (156,4 mld zł).

Do krajów UE w okresie styczeń-listopad 2024 r. wywożono głównie: tytoń i wyroby tytoniowe (o wartości 4,4 mld EUR, wzrost o 3% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), mięso drobiowe (3,0 mld EUR, wzrost o 4%), mięso wołowe (1,8 mld EUR, wzrost o 7%), ryby i przetwory (2,4 mld EUR, wzrost o 4%), produkty mleczne
(2,3 mld EUR, wzrost o 13%), pieczywo i wyroby piekarnicze (2,1 mld EUR, wzrost
o 7%), czekoladę i wyroby czekoladowe (1,9 mld EUR, wzrost o 20%), a także karmę dla zwierząt domowych (1,8 mld EUR, wzrost o 15%).

Największe przychody z eksportu do UE w pierwszych jedenastu miesiącach 2024 r. uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (12,4 mld EUR, wzrost o 1% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), Francji (3,0 mld EUR, wzrost o 6% r/r), Niderlandów (2,8 mld EUR, spadek o 7%), Włoch (2,4 mld EUR, wzrost na poziomie 0,5% r/r) i Czech (2,4 mld EUR, wzrost o 6%). Największy wzrost przychodów
z eksportu odnotowano w przypadku Luksemburga (0,1 mld EUR, wzrost o 26%), Bułgarii (0,4 mld EUR, wzrost o 13%), Belgii (1,2 mld EUR, wzrost o 12%) oraz Łotwy (0,5 mld EUR, wzrost o 11%).

Eksport artykułów rolno-spożywczych poza Unię Europejską

Udział krajów zlokalizowanych poza Unią Europejską w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych w okresie jedenastu miesięcy 2024 r. wyniósł 26%.

Do krajów pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 13,0 mld EUR (blisko 56 mld zł), co oznaczało wzrost wartości eksportu o 2% r/r.

Poza Unię Europejską z Polski eksportowano przede wszystkim: mięso i przetwory inne niż drobiowe (1,4 mld EUR, wzrost o 6% r/r; w tym mięso wołowe wzrost o 15% r/r do 453 mln EUR), mięso drobiowe (1,1 mld EUR, wzrost o 19%), produkty mleczne (967 mln EUR, spadek o 4%), czekoladę i wyroby czekoladowe (868 mln EUR, wzrost o 18%), pieczywo i wyroby piekarnicze (858 mln EUR, spadek o 0,4%), tytoń
i wyroby tytoniowe (757 mln EUR, spadek o 1%) oraz ziarno pszenicy (703 mln EUR, spadek o 38% r/r).

Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych eksportowanych z Polski do krajów trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 4,0 mld EUR, wzrost o 4% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), Ukraina (857 mln EUR, spadek o 10%), Stany Zjednoczone (719 mln EUR, spadek o 9%), Turcja (454 mln EUR, wzrost o 28%), a w dalszej kolejności: Szwajcaria (394 mln EUR, wzrost o 46%), Izrael (327 mln EUR, wzrost o 5%) oraz Algieria (284 mln EUR, wzrost o 22%).

 

Polski handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi

w okresie styczeń–listopad 2024 r.

 

Źródło: opracowanie Biura Analiz i Strategii KOWR na podstawie wstępnych danych Ministerstwa Finansów. Saldo obliczono na podstawie danych z dokładnością do kilku miejsc dziesiętnych.

 

Aprecjacja waluty krajowej w okresie pierwszych jedenastu miesięcy 2024 r. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. sprzyjała wzrostowi importu. Tym samym w okresie styczeń-listopad 2024 r. import towarów rolno-spożywczych do Polski wzrósł o 6,4% r/r i wyniósł 32,6 mld EUR (141 mld zł).

W okresie styczeń – listopad 2024 r. do Polski przywożono głównie: mięso, przetwory i żywiec (3,5 mld EUR, wzrost o 1% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), owoce i przetwory (3,0 mld EUR, wzrost o 13%), ryby i przetwory (2,9 mld EUR, wzrost o 1%) oraz kawę, herbatę i kakao (2,8 mld EUR, wzrost o 50% r/r).

Dodatnie saldo wymiany handlowej za okres styczeń–listopad 2024 r. ukształtowało się na poziomie 16,6 mld EUR (71 mld zł), o 5% niższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Opracowano w Biurze Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

{"register":{"columns":[]}}