Wyniki polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych w okresie styczeń–sierpień 2024 r.
W okresie od stycznia do sierpnia 2024 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 34,75 mld EUR (150,1 mld zł) i była wyższa o 0,2 mld EUR w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.
1. W okresie od stycznia do sierpnia 2024 r. wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 34,75 mld EUR (150,1 mld zł) i była wyższa o 0,2 mld EUR w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.
Wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski w okresie styczeń–sierpień 2024 r. była o 0,6% wyższa niż przed rokiem i jednocześnie dużo wyższa niż w analogicznych okresach lat poprzedzających rekordowe pod tym względem pierwsze osiem miesięcy roku 2023, tj. o 13% wyższa niż w okresie styczeń–sierpień 2022 r. i o 46% wyższa niż w okresie styczeń–sierpień 2021 r.
2. Wyniki eksportu rolno-spożywczego w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2024 r. były determinowane mniejszymi wpływami ze sprzedaży zagranicznej do największych odbiorców rodzimego eksportu, tj.: do Niemiec, Niderlandów, Włoch, Ukrainy i USA. Czynnikiem oddziałującym na wyniki handlowe był mniej korzystny dla krajowych eksporterów kurs euro i dolara amerykańskiego niż to miało miejsce w analogicznych miesiącach roku 2023.
3. Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 73%.
4. Wpływy uzyskane ze sprzedaży towarów żywnościowych na rynku UE były o 0,5% większe niż w analogicznym okresie roku 2023 i osiągnęły 25,5 mld EUR (110,2 mld zł).
5. Do krajów UE w okresie styczeń-sierpień 2024 r. wywożono głównie: tytoń i wyroby tytoniowe (o wartości 3,2 mld EUR, wzrost o 3% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), mięso drobiowe (2,1 mld EUR, na poziomie sprzed roku), mięso wołowe (1,2 mld EUR, wzrost o 1%), ryby i przetwory (1,7 mld EUR, wzrost o 5%), produkty mleczne (1,7 mld EUR, wzrost o 7%), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,4 mld EUR, wzrost o 6%), karmę dla zwierząt domowych (1,3 mld EUR, wzrost o 18%), a także czekoladę i wyroby czekoladowe (1,3 mld EUR, wzrost o 20%).
6. Największe przychody z eksportu do UE w pierwszych ośmiu miesiącach 2024 r. uzyskano ze sprzedaży do Niemiec (8,8 mld EUR, o 1% mniej w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), Francji (2,1 mld EUR, wzrost o 2% r/r), Niderlandów (blisko 2 mld EUR, spadek o 7%), Włoch (1,7 mld EUR, spadek o 2%) i Czech (1,6 mld EUR, wzrost o 3%).
7. Udział krajów zlokalizowanych poza Unią Europejską w strukturze geograficznej polskiego eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniósł 27%.
8. Do krajów pozaunijnych (tzw. krajów trzecich) wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 9,2 mld EUR (39,9 mld zł), co oznaczało wzrost wartości eksportu o 1% r/r.
9. Poza Unię Europejską z Polski eksportowano przede wszystkim: produkty mleczne (1,1 mld EUR, spadek o 2%), mięso i przetwory inne niż drobiowe (1 mld EUR, wzrost o 9% r/r), mięso drobiowe (736 mln EUR, wzrost o 17%), pieczywo i wyroby piekarnicze (589 mln EUR, wzrost o 1%), czekoladę i wyroby czekoladowe (575 mln EUR, wzrost o 17%), ziarno pszenicy (570 mln EUR, spadek o 36%) oraz tytoń i wyroby tytoniowe (557 mln EUR, spadek o 2% r/r).
10. Znaczącymi odbiorcami towarów rolno-spożywczych eksportowanych z Polski do krajów trzecich, podobnie jak w latach poprzednich, były przede wszystkim: Wielka Brytania (przychody na poziomie 2,8 mld EUR, wzrost o 1% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r.), Ukraina (588 mln EUR, spadek o 16%), Stany Zjednoczone (489 mln EUR, spadek o 11%), Turcja (334 mln EUR, wzrost o 35%), a w dalszej kolejności: Szwajcaria (279 mln EUR, wzrost o 52%), Izrael (235 mln EUR, wzrost o 1%) oraz Algieria (228 mln EUR, wzrost o 17%).
11. Jednocześnie import towarów rolno-spożywczych wyniósł 23 mld EUR (99 mld zł) i był o 5% większy niż przed rokiem.
12. Dodatnie saldo wymiany handlowej za okres styczeń–sierpień 2024 r. ukształtowało się na poziomie 11,7 mld EUR (51 mld zł), o 7% niższym niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Opracowano w Biurze Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.