Dezinformacja oczami Polaków – raport Digital Poland
01.03.2022
Fundacja Digital Poland opublikowała raport "Dezinformacja oczami Polaków". Jego autorzy zbadali poziom świadomości Polaków w zakresie dezinformacji. Główne pytania badawcze: gdzie uczestnicy sondażu natrafiają na fake newsy, które z nich są najbardziej wiarygodne, jak zapobiegać ich rozprzestrzenianiu.
Z Raportu wynika, że ośmiu na dziesięciu dorosłych Polaków doświadczyło dezinformacji. Najbardziej podatni są młodzi ludzie ufający mediom społecznościowym, którzy nie odróżniają prawdy od fałszu. Badanie pokazuje, że są one prawdziwym rajem dezinformacyjnym, podobnie jak telewizja, która jednocześnie dla 2/3 respondentów jest podstawowym źródłem informacji o Polsce i świecie.
Raport definiuje trzy najbardziej „popularne” tematy informacji, na które natknęli się badani uznając je za prawdziwe:
- klimat i energetyka (52% ankietowanych zdecydowanie zgodziło się z przynajmniej jedną badaną fałszywą informacją w ramach tego obszaru);
- zdrowie (44% badanych zdecydowanie poparło przynajmniej jedną nieprawdziwą opinię zawartą w badaniu);
- polityka (22% respondentów zdecydowanie zgodziło się z przynajmniej jedną badaną fałszywą informacją w ramach tego obszaru).
Wiedzę o Polsce i świecie 60% badanych czerpie z portali internetowych. Media społecznościowe są czwartym - po telewizji, radiu, prasie drukowanej i publikowanej online - najpopularniejszym źródłem informacji. Korzysta z nich 45% respondentów, a 51% twierdzi, że właśnie w mediach społecznościowych trafiła na fałszywe informacje. 40% badanych szuka informacji w alternatywnych źródłach. Z raportu wynika, że również oni wykazują zwiększoną podatność na fake newsy dotyczące wymienionych wyżej trzech obszarów, niż osoby, które z alternatywnych źródeł nie korzystają.
3/4 respondentów popiera wprowadzenie dla wszystkich mediów obowiązku sprostowania fałszywej informacji i rozszerzenia prawa prasowego na nowe technologie.
Ponad 70% ankietowanych popiera wprowadzenie edukacji medialnej do szkół, dzięki której dzieci i młodzież będą wiedziały, jak rozpoznawać czy weryfikować wiarygodność informacji w mediach i internecie.
Jedynie 22% badanych spotkało się z działalnością factcheckerów (instytucji i serwisów weryfikujących informacje pojawiające się w mediach), a tylko 5% korzysta z wiedzy factcheckerów jako źródła informacji o Polsce i świecie. Sugeruje to, że w zakresie popularyzacji wiedzy o ich działaniu jest jeszcze wiele do zrobienia.
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2021 r. na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 18 - 64 lat. Raport powstał w partnerstwie z Ringier Axel Springer Polska oraz TVN Grupa Discovery.
Źródło: https://digitalpoland.prowly.com/178556-mlodzi-polacy-bezradni-wobec-dezinformacyjnego-chaosu